Sex får gå när Banverket datoriserar

I dagarna tog Banverket ett nytt datoriserat ställverk i bruk som en första fas i en ombyggnad av Gällivare station som bland annat ska göra möten mellan längre tåg möjliga.
En investering på 107 miljoner nästa år ger fjärrstyrningsmöjligheter från driftledningscentralen i Boden. Vilket resulterar i att sex arbetstillfällen försvinner vid Banverket i Gällivare

GÄLLIVARE2004-09-16 06:30
Ombyggnaden som blir helt klar nästa år är resultatet av bland annat riksdagens trafikpolitiska målsättningar som för Banverkets del handlar om ökad effektivitet och konkurrensförmåga.<br>Tyngre och längre tågset i framtiden ställer krav på ombyggnader av både spår och gamla styrningssystem där reservdelar blir allt svårare att få fram och kunskaperna om dem utarmas.<br>I järnvägens barndom ställdes växlar om för hand för att leda in tågen på och förbi stationsområdena.<br>Ökade krav på säkerheten<br>Fler tåg ökade kraven på säkerhet och flera nya så kallade ställverkslösningar såg dagens ljus.<br>Senare effektiviseringskrav ledde till att dirigeringen av tågseten kom att ske från centrala platser vilket kom att underlättas av och öka i omfattning genom datoriseringen.<br>Fortfarande handlar det dock om att bland annat växlar ligger i rätta lägen för det tåg som ska passera, att andra tåg inte kan köra i motsatt riktning vid samma tillfälle och att fordon inte kan korsa spåret tillsammans med ytterligare ett antal säkerhetsfunktioner där inte minst tågpersonalen spelar en viktig roll som en del av det så kallade ATC-systemet som utgör en koppling mellan dagens signalställverk, lokföraren och loket.<br>Datoriserat ställverk<br>Bangården i Gällivare är numera utrustad med ett datoriserat ställverk. 13 så kallade kiosker som innehåller utrustning för en ständig kommunikation mellan bangårdens signaler, växlar samt ATC-utrustning och signalställverkets centralenhet invid lokstallet.<br>Ett ombyggnadsprojekt som startade 2002 och avslutas nästa år är en förutsättning för en anpassning av stationsområdet till framtida både tyngre och längre tågset.<br>Projektet avslutas<br> ? Även persontrafiken ställer krav på kortare löptider och med allt större svårigheter att bibehålla reservdelar och kompetens är den här investeringen nödvändig för att möjliggöra en ombyggnad av bangården framöver, säger Anders Kemi vid Banverkets norra bandistrikt i Boden.<br>Nästa år avslutas projektet och då kommer möjligheten att fjärrstyra det datoriserade ställverket från banverkets driftledningscentral i Boden också att finnas. <br>Vilket innebär att sex personer vid Banverket i Gällivare blir övertaliga.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om