Satsning utan information

Gällivare satsar hårt på att marknadsföra kommunen turistiskt.
Men någon fullödig turistinformation bjuder man inte besökarna på.
På ett av de strategiska informationsställena ? Lapland airport ? finns ingen turistinformation överhuvudtaget.

GÄLLIVARE2005-06-23 06:30
? Självklart måste vi rätta till det här, säger kommunens informationschef, Anders Åhl och aviserar en fullödig informationsbrochyr om Gällivare som bland annat ska finns tillgänglig på flygplatsen.<br>Flygplatsen och järnvägstationen har alltid setts som strategiska informationsställen där den tillfällige besökaren ska informeras om kost- och logimöjligheter, intressanta upplevelser och aktiviteter.<br>Järnvägstationens brist på kommunal turistinformation kompenseras till viss del av närheten till Turistbyrån.<br>När det gäller den kommunala flygplatsen kan den informationssökande turisten inte bli annat än besviken.<br>Tomt på information<br>Någon skriftlig information finns överhuvudtaget inte på flygplatsen även om de tomma broschyrställen visserligen ger en vink om att det kanske funnits eller borde finnas.<br>Sebastian Nordgren, Stockholm, kan skriva under på det.<br>&nbsp;? Jag tror det kunde finnas ett klart behov av det på flygplatsen. Åtminstone kartor och broschyrer över regionen. Hur ska jag veta var centrum ligger och vilka gator som finns. Det är inte lätt att hitta ett hotell ens i en liten stad, säger han.<br>Sebastian Nordgren är en van resenär som i sitt yrke besöker hela landet.<br>En ?blunder? som Anders Åhl, kommunal informationschef, medger.<br>&nbsp;? Självklart ska det finns representativ information på flygplatsen som lyfter fram Gällivare på ett föredömligt sätt. Beskriver vi Gällivare på ett ambitiöst vis har också våra företag nytta av det, säger han.<br>Broschyr på gång<br>Ett viktigt skäl bakom de tomma skyltställena är att det faktiskt inte finns någon informationsbroschyr ? som ger en allsidig kommuninformation ? att placera ut på varken järnvägsstationen eller flygplatsen, eller någon annanstans heller.<br>En ?blunder? i dubbel bemärkelse. Men det ska nu tas fram.<br>&nbsp;? Vi har i veckan haft ett möte med större delen av besöksnäringsföretagen för att gemensamt ta fram ett representationsmaterial. Det ska sedan finnas tillgängligt i Gällivare i alla miljöer och anläggningar som de även ska kunna skicka ut till kunder. Borschyrerna kan också delas ut av kommunen i olika sammanhang, säger Anders Åhl.<br>Kommunen står för huvuddelen av kostnaderna.<br>Färdigt till hösten<br>&nbsp;? Grundinformationen ska kunna vara aktuell under minst en tvåårsperiod med aktuell information tillagd och materialet är under produktion, säger Anders Åhl som dock är osäker på när Gällivares turistbesökare kan få ta sig en titt på den.<br>Det kan bli först framåt hösten.<br>Tågresenärerna kan finna en del information om Gällivare i Connex Ombordmagasin.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om