Säger nej till rivning

Trafikverket vill riva ett flertal gamla SJ-byggnader och tidigare banvaktstugor i Gällivare och Kiruna. Men i Gällivare säger man nej.

SKA RIVAS. Den så kallade Överliggningen i Gällivare byggdes vid inledningen av 1900-talet och  har tjänat som logi för SJ-personal, bland annat SJ:s lokförare, under närmare ett sekel. En byggnad som invändigt håller hotellstandard. Gällivare motsätter sig nu Trafikverkets rivningsplaner som omfattar ett stort antal byggnader i Gällivare/Kirunaområdet.

SKA RIVAS. Den så kallade Överliggningen i Gällivare byggdes vid inledningen av 1900-talet och har tjänat som logi för SJ-personal, bland annat SJ:s lokförare, under närmare ett sekel. En byggnad som invändigt håller hotellstandard. Gällivare motsätter sig nu Trafikverkets rivningsplaner som omfattar ett stort antal byggnader i Gällivare/Kirunaområdet.

Foto: Kenth Bergmark

Gällivare2011-03-21 06:00

Redan 2003 när Banverket övertog ansvaret för Statens Järnvägsfastigheter från Affärsverket inleddes avvecklingen, på regeringsuppdrag, av tidigare SJ-byggnader som inte ansågs nödvändiga för järnvägstrafiken.

Fram till årsskiftet 2008/09 hade 450 fastigheter antingen sålts, 20 procent, eller rivits, 80 procent.

Nu står resten på tur, totalt cirka 650 över hela landet.

Med hänvisningen att de efter försäljning riskerar utgöra en störning för järnvägstrafiken, ska de nu också rivas.

Många i Gällivare/Kiruna
I Gällivare/Kirunaområdet rör det sig om cirka 20 stycken banvaktstugor, stationer eller andra byggnader, som den så kallade Överliggningen i Gällivare. Samtliga uppförda vid 1900-talets början och därmed kulturminnesvärda, som Trafikverket nu sökt rivningslov för.

Men i Gällivare är man inte beredd att acceptera Trafikverkets planer.

"En skandal"
-  Det finns ingen logisk förklaring bakom Trafikverkets rivning av gamla SJ-fastigheter och de sista banvaktstugorna i Gällivare. Jag vill likna det vid en skandal när det finns hyresgäster, när det finns en bostadsbrist, när det finns ett kulturhistoriskt värde, och när byggnaderna som Överliggningen, skulle kunna användas för logi- eller verksamhetsändamål kopplat till bland annat samhällsomvandlingen och de förväntade ökande malmtransporterna som kommer att belasta bangårdsområdet, säger Börje Johansson (S), Buok-nämndens ordförande.

Föreningar körs ut
-  I flera fall finns lokalt förankrade föreningsverksamheter som drabbas när de bara sparkas ut. Föreningar som under många år hållit kulturbyggnaderna i gott skick. Betänker man att fastigheterna i Kiruna-området också används av entreprenörsanställda i samband med järnvägsombyggnaderna, blir Trafikverkets agerande helt oförståeligt. Vi motsätter oss kraftigt deras planer.

I Kiruna kommun handlar det om elva rivningshotade banvaktstugor mellan Kiruna och Riksgränsen.

Kiruna kommun har avkrävt Trafikverket en motivering i varje enskilt rivningsärende.

Trafikverket begär nu ett möte med Gällivare kommun i Gällivare.

De fastigheter Trafikverket vill riva i Gällivare:

Fjällåsen Banvaktsstuga

Harrå Stationshus

Gällivare Överliggningen

Kaitum bostadshus

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om