Risk för ny grop
Den senaste tidens ovanligt frekventa seismiska aktivitet vid Malmbergsgruvorna har fått gruvföretaget LKAB att tillfälligt stoppa gråbergstransporterna till Kaptensgropen. Stoppet kvarstår tills den seismiska aktiviteten avtar. Risk för en ny grop i Malmberget finns.
Vid Malmbergsgruvorna observerades synliga tecken på mark- rörelserna längs med delar av den transportväg som används för gråbergskörning till Kaptensgropen i den del som löper nära det så kallade Fabianhålrummets nordvästra del, intill Fabianhålrummets hängvägg.- Det liknade tjälskott på vägen, lyder en ögonvittnesrapport. Enligt fastställda arbetsmiljörutiner avbröts gråbergskörningen och gråbergstransporterna omdirigerades till andra tipplatser inom gruvindustriområdet.Parta och Fabian
- Vi har haft en koncentration av seismiska aktiviteter till två områden, Partas och Fabians hängväggar, och fram till dess vi kan se en minskad aktivitet kommer stoppet att upprätthållas, säger Christina Danér, ansvarig chef vid LKAB:s bergmekanikavdelning.Hon dementerar uppgifter om en större synlig spricka i området vid Kaptensgropen.- Vi har undersökt det och det finns inga belägg för att en spricka uppstått, säger hon.Den ovanligt frekventa seismiska aktiviteten under kort tid signalerar dock om ovanliga förhållanden.Rasrisk
Ett sedan tidigare känt markområde ovan det så kallade Fabianhålrummet, invid Kaptensgropen, kan därmed komma att påverkas och leda till en utvidgning av Kaptensgropen österut genom ett liknande ras som det över Viri-hålrummet förra året då en så kallade Viri-Grop bildades.Rejäla säkerhetsavstånd till bebyggelsen i Malmberget garanterar enligt gruvföretaget medborgarnas säkerhet inför en händelse som inte kunnat tidsbestämmas men som varit väntad och förutsedd sedan lång tid tillbaka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!