Skolinspektionens övergripande granskning av rektorernas ledarskapsroll vid 22 kommunala skolor, och sju fristående, har även innefattat rektorsfunktionen vid Malmens friskola i Malmberget med 80 elever och åtta lärare.
Granskningens syfte är att förbättra elevers lärande och utveckling vid berörda skolor.
Plus och minus
I rapporten ger skolinspektionen Malmens friskola ett plus för både rektorns engagemang och pedagogiska ledarskap men menar också att dialogen mellan lärarna och rektor kring styrdokument och metodutveckling behöver fördjupas och systematiseras.
Man poängterar även vikten av gemensam analys av elevernas kunskapsresultat både på grupp- och skolnivå.
Vid skolinspektionens intervjuer med lärarna har det till exempel framkommit att de inte systematiskt utvärderar sin egen undervisning och att detta inte heller efterfrågas av rektorn.
Positivt
Tony Ömalm, representant för skolans huvudman Malmgruppen, ser skolinspektionens rapport som ett incitament för en fortsatt god utveckling av Malmens friskola.
- Vi tycker det är en positiv rapport och vi tar till oss det som skolinspektionen ser som utvecklingsmöjligheter för oss och det gäller ju för som alla andra att också ta till oss den nya skollagen, säger han.
Senast den 15 maj 2012 ska Malmens friskola i Malmberget lämna en redovisning till skolinspektionen över vilka åtgärder som genomförts eller planeras med anledning av de utvecklingsområden skolinspektionen pekat ut.