Resa med förlust
Förlora pengar eller landa på fel ställe. Det är vad flygresenärer som i god tid bokat anslutningsbiljett har att välja på då Nordic Regional tagit över flygtrafiken till Gällivare. För Kennelklubben som bokat resor till utländska domare inför helgens utställning blir det en stor utgift med dubbla returbiljetter.
Flygbiljetter med vidare anslutningar, som bokats vid det tidigare flygbolaget Swedline, gäller inte efter den 1 juli hos Nordic Regional som tog över flyglinjen till Gällivare den 14 juni.
- Trots påtryckningar fick vi inte ta över Swedlines bokningssystem. Någonstans måste vi sätta ett brytdatum och vi valde den sista juni, säger Tomas Bergström, VD för Nordic Regional.
För resenärerna innebär det en ekonomisk förlust, trots att Nordic Regional avtalat med Rikstrafiken om ett gott omhändertagande av resenärena i samband med upphandlingen av flyglinjen.
Hårt drabbad kennelklubb
Kennelklubben drabbas hårt. Inför helgens hundutställning har elva domare, varav några från Portugal, Danmark, Serbien och Finland, bokats in. Hitresan den 30 juni går bra. Återresan två dagar senare ställer till problem.
- Det var resebyrån som informerade om att biljetterna inte skulle gälla efter den 1 juli. Tänk om vi stått där på flygplatsen med tio domare som ska hem på söndag med biljetter som plötsligt blivit ogiltiga. Det hade varit katastrof!
- Nu har vi hunnit avboka och boka om de biljetter som gick. Men för de som har flera anslutningsflyg får vi betala dubbel hemresa. Det blir för dyrt att avboka eftersom vi bara får tillbaka en del av pengarna. I runda slängar tror jag att det blir några tusen kronor per biljett. Det är dålig stil, säger Katia Nilsén från Kennelklubben.
Tidigt brytdatum
Enlligt Nordic Regionals VD Tomas Bergström hann man inte med att informera om detta i god tid då övertagandet av flyglinjen gick snabbt. Varför brytdatumet sattes så snart som den 1 juli är oklart.
- Vi godkände att Swedline fick överlåta bokningsavtalet till Nordic Regional och fattade beslut om att Nordic ska verka och göra sitt yttersta för resenärerna i samband med överlåtelsen. I princip ska biljetterna som bokats hos Swedline gälla, har man bokad biljett ska Nordic se till att resan blir av. Sen finns det detaljer som kan komplicera detta, om biljetterna är köpta i ett större bokningssystem som Amadeus till exempel, säger Pär Erik Westin, rikstrafikens inrikesflyghandläggare.
Bokningssystem boven
Nina Rönnquist vid Nex Resebyrå i Gällivare bekräftar att det är det globala bokningssystemet Amadeus som ställer till problem. I det här fallet beror det på att Nordic Regional inte använder systemet vilket Swedline gjort.
- Därför gäller inte biljetterna. Flygbolagen bestämmer själva vilka återbetalningar som görs vid avbokningar. och för olika typer av biljetter. Vi har fått direktiv från Swedline om full återbetalning av Amadeusbiljetter. När man har en genomgående biljett däremot, exempelvis för hela sträckan Gällivare till Paris där flera flygbolag är inblandade, kan bara en del återbetalas, säger Nina Rönnquist.
Hela resan kan visserligen bokas om utan kostnad, såvida resenären kan tänka sig att hamna i Luleå eller Kiruna i stället för destinationen Gällivare. Då anlitas flygbolag som använder Amadeus.
Väntetid
Varför använder inte Nordic Regional samma bokningssystem?
- Vi har webbokning som de flesta linjerna har i dag och har inte haft behovet men vi tittar på det. Vi kommer att planera att använda Amadeus men det är flera månaders väntetid för att komma med, säger Bergström.
Kompenseras resenärer som drabbas ekonomiskt?
- Det är ju väldigt beklagligt att det blir så här för vi är angelägna om att komma igång på rätt sätt. Jag kan inte uttala mig i enskilda fall utan vi får bedöma från fall till fall och försöka hantera det så gott vi kan. De som drabbas kan vända sig till bokningen i Luleå, säger Tomas Bergström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!