Dundret Lapland hade en tuff start förra året. Den 3 april 2020 meddelade styrelsen att bolaget stänger för säsongen för att inte riskera att belasta sjukvården under coronapandemin.
– Det påverkade vårat resultat från första början, vi missade en hel påsk, då pratar vi om flera miljoner som vi går miste om, säger Wesley Overklift, marknadschef vid Dundret Lapland.
När Dundret Lapland presenterar sin årsredovisning och revisionsberättelse för 2020 lyfts den tidiga stängningen och coronapandemin fram som de främsta orsakerna till den stora intäktsavvikelsen från budget, och minusresultatet på över 17 miljoner kronor.
– Vissa dagar ser vi att vi hade kunnat omsätta dubbelt så mycket om vi inte hade haft några restriktioner. Till exempel i restaurangen där vi bara har nio bord och det får sitta max fyra personer i varje, säger Wesley Overklift.
Även vinterns säsongsstart innebar stora påfrestningar på bolagets ekonomi. Osäkerheten kring pandemin innebar att landslagen inte dök upp och den sena snön gjorde att anläggningen öppnade flera veckor senare än normalt.
– Vi såg att många träningsgrupper som vi har, som oftast vill åka tidigt och som finansierar hela snöläggningen, avbokade. Totalt tappade vi över fyra miljoner under hösten, som direkt kunde kopplas till pandemin, det är såklart surt, säger Wesley Overklift.
Upprustningen och utvecklingen av anläggningen, med bland annat en ny nedfart, ny värmestuga, utökade campingplatser, dagvattensåtgärder och markarbeten, påverkar också resultatet.
– Investeringar påverkar såklart direkt resultatet och vinster som man gör kommer senare. Så länge vi följer rätt strategi och försöker hitta rätt balans mellan en bra produkt och kostnaden som man behöver för att ta fram produkten så kommer det här bli jättebra, säger Wesley Overklift.
Han menar också att tiden efter övertagandet för två säsonger sedan till mångt och mycket handlat om att reparera och renovera, och att det är nu som Dundret Lapland kan leverera en bra upplevelse.
– I olika parametrar har vi sett en ökning med 60-80 procent jämfört med förra säsongen, det är allt från antal gäster, till antal passeringar, till omsättning, det är jättekul. Vi har jättehöga ambitioner och vill verkligen att Dundret ska lyckas.