Reklambyrå måste betala
Den reklambyrå i Gällivare som vägrat betala en fotograf för hans bilder använda i kampanjen
NÖJD. Gällivares utvecklingschef Ulf Hansson är glad över att tvisten är över.
Foto: Kenth Bergmark
Men det tycker inte Gällivare tingsrätt som tillerkänner fotografen ersättning med drygt 16.000 kronor, i enlighet med aktuell branchsprislista.Reklambyrån ska även betala ränta på beloppet från och med 2006 fram tills betalning sker och stå för fotografens juridiska kostnader.Bilderna har enligt tingsrätten "utnyttjats otillåtet och olovligen spridits" och man finner att "även om Expandum AB och/eller Gällivare kommun skulle bära ett marknadsrättsligt ansvar för innehåll och utformning av annonsen kan detta inte medföra att inte annonsproducenten", reklambyrån, "inte skulle ansvara för användningen av upphovsrättsligt skyddat material i annonsen".- Det har varit mycket strul med det här och det har också tagit tid. Jag har lärt mig en läxa att inte vara alltför naiv och tro att alla gör rätt för sig. Domen var väntad med tanke på omständigheterna och jag har drivits av att jag fört en kamp för att andra kanske ska undvika att hamna i samma situation som jag, säger han.Överklagar inte
Reklambyrån överklagar inte domen.- Eftersom det i det här fallet handlat om att ord står mot ord har tingsrätten valt att värna upphovsmannarätten och gå på fotografens linje. Det jag tycker är tråkigt är att man inte tagit några som helst hänsyn till att fotografen kom in med sitt krav på oss förrän efter ett och ett halvt år vilket jag tycker stärker vår argumentation. Men samtidigt är det svårt att driva affärsverksamhet om man ska tvingas acceptera sådant här. Man måste då ha skriftliga avtal på allt, säger reklambyråns ägare.Förvånad
Ulf Hanson, Gällivare kommuns utvecklingsavdelning, tycker det är bra att tvisten är över.- Vår inställning har hela tiden varit att vi har betalt för annonserna inklusive allt och vi har på intet sätt ifrågasatt fotografens ersättningskrav. Man kan också säga att vi förvånats över det här målet men inte om utgången, säger Ulf Hansson, utvecklingschef.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!