Reglerna inte lika för alla

Upphandling av kollektivtrafiken är aktuellt i Gällivare just nu.
Anbudsgivarna ställs inför krav på låga emissionsutsläpp enligt senaste EU-norm.
Samtidigt uppfyller kommunens egen fordonspark inte kraven på reducerade avgasutsläpp-
- Vi har helt enkelt inte råd, säger SOT-nämndens ordförande Klas Holmgren (s).

GÄLLIVARE2006-12-29 06:00
Dieseldrivna fordon som bussar och lastbilar står för en inte oväsentlig mängd luft­utsläpp av ämnen som kol­monoxid, kolväten, kväv­eoxider och partiklar.
1993 infördes en särskild miljönorm i Europa avseende dessa så kallade emissionsutsläpp som följts av ytterligare, den senaste i okotober 2005, Euro IV, som avser att kraftigt reducera denna typ av luftförorening.
Denna norm ingår som ett miljökrav i samband med Gällivare kommuns upphandling av transporter och busstrafik och är aktuellt just nu.

Dubbelmoral
Samtidigt uppfyller inte kommunens egna fordon den gällande EU-normen.
Dubbemoral tycker åkare.
- Man bör städa utanför den egna dörren innan man ställer krav på andra, tycker en representant för åkeri­företagen som menar att några av avtalstiderna, tre år, inte medger full avskrivningsmöjlighet för gjorda fordonsinvesteringar.
Miljökraven ändras i för raskt takt menar man.
Men kommuns skrala kassa är förklaringen.
- Vi har helt enkelt inte resurser byta ut alla maskiner. Jag har själv förespråkat utbyte av alla kommunala fordon mot etanoldrivna men ännu har vi inte sett någon etanolpump här vad jag vet, säger Klas Holmgren, SOT-nämndens ordförande.
- Vi är medveten om det här och så fort vi får chansen ska de bytas ut, säger SOT-nämndens ordförande.
SOT-nämnden ansvarar politiskt för den kommunala fordonsparken.

Kritiserar miljökrav
Han kritisera nu de miljökrav som ställs på befolkningsfattiga kommuner.
- Visst ska vi ställa upp på de överenskommelser som sker inom den europeiska gemenskapen men jag är mycker kritiskt till att man lägger miljökrav på miljökrav på små länder som Sverige och små kommuner som vår samtidigt som till exempel USA, som spyr ut avgaser och skit över hela världen, inte ens vill skriva under Kyoto-överenskommelsen, säger han.
- Jag tycker det börjar gå för långt. Man bör inrikta sig mer på det internationella miljöarbetet som kan få effekt. Vi har heller inte samma ekonomiska utrymme. Men som sagt när vi får råd ska vi upprusta vår fordonspark.
Någon möjlighet att förändra upphandlingskraven enligt samma synsätt tror han dock inte är möjligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om