Tidigare i år togs beslut om att införa nya skoterleder och skoterparkeringar i Gällivare kommun. Skoterutredningen är omfattande och berör kommunens skoterleder och potentiella förbättringsområden. Målet är att utöka lednätet i och mellan tätorterna. Arbetet har delats in i etapper och först ut är etapp 1 som berör Andra sidanvägen.
– Det innebär att vi öppnar upp den stängda skoterleden längs med älven vid Vassara. I dag går det inte att ta sig från östra till västra sidan utan att köra via Malmberget. Man får inget flow i skoterkörandet när du inte har någon naturlig led som binder den delen av Gällivare till den andra, säger Mattias Liinanki, Vice ordförande i Service- och tekniknämnden.
Arbetet med skoterlederna väcker kritik. Socialdemokraterna valde att ställa sig utanför beslutet.
– Vi drog igång ett arbete för flera år sedan med att få skoterleder detaljplanerade. Vi ville se över all skotertrafik och möjliggöra för skotern. Där vi skulle lösa det i samförstånd med så många som möjligt
och göra det ordenligt, inte bara hafsa som man gör nu. Vi ville lösa alla bitar i den skoterutredning som de la ner, av helt oförklarliga skäl, säger Mats Rantapää (S).
Men enligt Mattias Liinanki är det samma skoterutredning som används.
– Den är grunden till allt och belyser problemen vi har. För att få den mer lätthanterlig har vi bett dem dela upp den i mindre områden så man kan börja någonstans, säger han.
Sträckan kring etapp 1 är omtvistad och åsikterna går isär.
– Området mellan hembygdsområdet och bron till Andra sidan, den sträckan hade vi gett direktiv om att de skulle undanta för att så många har varit emot den, säger Mats Rantapää (S) och fortsätter:
– Ett argument man har använt är att polisen har svårt att hålla koll där så då är det lika att släppa skotertrafiken. Vi har reserverat oss mot det.
– Problemet har varit buskörning längs med älven som har stört de boende. Nu kör man på skidspår istället. Vi tror att om man gör en ordentlig led som man håller koll på och reglerar så kanske buskörningen upphör, säger Mattias Liinanki (MP).
I förslaget har man också fokuserat på servicemöjligheter, att kunna tanka och ta sig till butiker. Ärendet ligger nu hos Service- och teknikförvaltningen.
– Ambitionen är att hinna klart så man kan köra den här vårsäsongen.