Ökad vägsäkerhet efterlyses

- Jag var nära att mista livet, berättar Sören Olofsson. Myrheden, LKAB-chaufför som körde av E 10 efter möte med en långtradare. Nu uppmanar han sina yrkeskollegor till försiktighet och stämmer upp i åkerinäringens krav på breddning.

GÄLLIVARE2008-02-23 01:45
I Sören Olofssons arbetsuppgifter ingår dagliga turer mellan LKAB i Malmberget och Kiruna.Han har därmed en lång erfarenhet av både vägsträckningen och trafikförhållandena.För någon dag sedan fick han möte med en långtradare invid Moskojärvi, tre mil söder om Gällivare.- Jag fick en sekunds betänketid och styrde reflexmässigt undan bilen. Den spåriga vägbanan orsakade ett kast och jag hamnade av vägen. Det fanns inte en chans att vi skulle klarat ett möte utan att jag kraschat. Vägen är alltför smal, berättar han.Säkrare förhållanden behövs
Som facklig förtroendeman, i sommar tar han "gruvpension", vill han nu göra en insats för säkrare trafikförhållanden längs sträckan.- Jag är alltid medveten om att vägen är smal och för dåligt skrapad med spårig vintervägbana och anpassar alltid farten och ändå var jag nära att kanske dra mitt sista andetag. Så här kan det inte få fortsätta. E 10 mellan Gällivare och Kiruna måste breddas och skrapas bättre, säger han.Risk för livet
- Vi yrkeschaufförer som måste utföra vårt arbete ska inte behöva sitta på helspänn och undra om man kommer hem välbehållen efter jobbet. Varje vecka ser man spåren av fordon som kört av vägen och varje dag får man hålla hårt i ratten för att hålla sig kvar på vägen när bilen kastar hit och dit i spåren. Det måste bli en ändring. Jag tycker våra kommunpolitiker ska uppvakta Vägverket och påtala förhållanden. Särskilt nu då trafikintensiteten är stor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om