Ann-Katrin Jannok, 11 år och Ella Päiviö, 12 år gräver i jorden. Eleverna planterar sallader, kryddväxter, morötter, potatis, blommor, äppelträd, rosor och kål.
– Det blir nästan lite godare att odla själv, säger Ella Päiviö.
Hushållningsssällskapet driver verksamheten med skolträdgårdar sedan 1996. Tanken är att elever, lärare och föräldrar ska få grundläggande kunskaper i odling och på sikt få ett ökat ansvar för en förbättring av skolmiljön.
För Sameskolan är det första gången de gör något liknande, något som är uppskattat av både elever och lärare.
– Hushållningssällskapet frågade om vi var intresserade och det var vi ju, säger rektor Mikael Pirak.
– Det är bra att barnen får se allt som växer och lever. Från ett litet frö eller en sättpotatis, vad man än sår. Våra barn vet att en fisk eller kött inte är ett fyrkantigt paket. Det är bra att de får se hur allt börjar, att man från begynnelsen måste sköta om dem, vattna och överrösa dem med kärlek, säger läraren Åsa Blind.
– Barnen tycker att det är så roligt. Från erfarenhet så ser vi att barnen tycker att det är roligt att äta grönsaker om de odlat dem själva, säger Pia Månsson från Hushållningssällskapet.
Och vad som är roligast att odla? Äppelträdet, enligt barnen själva.