Nytt hot mot skoterlederna
Kommunala skyddsstängsel mellan skidspår och skoterled körs oavbrutet ned i centrala Gällivare. En del i en skoterproblematik som kan hota fortsatt skoterledstrafik i tätorten. - Vi hinner knappt resa upp dem så rivs de igen, säger Tommy Isaksson, skoteransvarig tjänsteman vid SOT-förvaltningen i Gällivare.
Den senaste tiden systematiska nedkörningarna av skyddsstängsel i ett flaskhalsområde invid Lappkyrkan i centrala Gällivare där gångväg, skidspår och skoterled samsas på litet utrymme ökar nu risken för kommande begränsningar för skotertrafiken i tätorten.
Gång på gång tvingas kommunen att, som en tvingande säkerhetsåtgärd, återuppsätta nedkörda stängsel.
Ledindragningar effekten
- Det här får effekten att de som redan är kritiska till tätortslederna får mer vatten på kvarnen vilket är tråkigt. De finns flera aspekter med att sätta upp stängsel. En att förhindra höga farter plus att det är ett svagisområde. Det finns också en säkerhetsaspekt, säger Tommy Isaksson, skoteransvarig tjänsteman vid SOT-förvaltningen i Gällivare.
- De som tycker det här är roligt riskerar straffa den stora massan och man kan bara hoppas att man tänker sig för. Kopplar men det här till besöksnäringen och vi leker med tanken att den här leden försvinner, en matarled i centrum, och man kommer från Pajala- eller Överkalixhållet får man köra runt hela Malmberget för att ta sig till Dundret. Det känns inte så bra.
Hotet verkligt
Den aktuella sträckan är inte mer än några hundratal meter lång.
Det borde inte föranleda någon besvär att följa regelverket menar Tommy Isaksson.
- Sträckan är så kort så man kan begära att man tar det lugnt. Annars riskerar man att det uppstår en konfliktsituation. Det här leder till att två saker ställs mot varandra där skoterföreningen å ena sidan hoppas att det ska kunna bli bättre med fler matarleder från bostadsområdena så man kan komma ut på lederna på ett laglydigt sätt kontra de som tycker det gått för långt med för mycket buskörning och då är det inte lätt för beslutsfattarna att veta vilekt ben man ska stå på.
- Det här avgörs slutgiltigt i den fördjupade översiktsplanen där även de negativa aspekterna läggs in. Och det blir inte en lätt fråga att ta ställning till när kritiken samtidigt är befogad, säger Tommy Isaksson.
Den kommunala "skoterbudgeten" uppgår för närvarande till 230.000 kronor per år.
En "smal" budget som inte har utrymme för vandaliseringskostnader.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!