Ny turistsatsning

Gällivare som ett framtida turistmål växer sig allt starkare.  I torsdags presenterades ytterligare ett stort turistprojekt.

Gällivare2009-05-15 06:00
Tillsammans med kommunala företrädare presenterade Ari Mattilla, vd vid företaget Jalokivi AB, och med erfarenheter inom finsk turistnäring, sina turistutvecklingsplaner i Gällivare i går. 2011 ska 200 stugor stå färdiga för inflyttning och uthyrning på berget Repisvaaras södersluttning om företagets utbyggnadsplaner följer tidtabellen. - Min bedömning är att Gällivare har alla förutsättningar för att dra till sig en ökad turistström. Här finns naturen, infrastrukturen och ett redan känt varumärke, säger Ari Mattilla som engagerat ett av Finlands större infrastrukturföretag, Destia, med närmare 3.000 anställda och en omsättning 2008 på 717 miljoner euro, för utbyggnaden. Värdefulla kunskaper
Kommunalrådet Tommy Nyström konstaterade att planerna ligger helt i linje med kommunens ambitioner. - Turistindustrin är en växande bransch globalt sett som även vi ska tillvarata. I vårt grannland Finland ligger man långt före oss i det avseendet och erfarenheterna därifrån kan vi nu tillgodogöra oss genom det här företagets satsning, säger han. Miljoner
Ari Mattilla vill inte närmare gå in på investeringens storlek och hänvisar till konkurrenskäl och kommande upphandlingar. Enligt Sampo Hietanen, Destias representant, handlar det totalt om "några hundra miljoner", därav Destias intresse. Projektet, som Kuriren tidigare berättat om, innefattar försäljning av cirka 30 ha kommunal mark, i två etapper, den första gällande tio ha. - Kommunen vill försäkra sig om att planerna genomförs och därför är projektet också uppdelat i två etapper. I den första kommer vi att bygga 50 stugor. Gör vi inte det får vi inte köpa mer mark, säger Ari Mattilla som också berättar att stugbyggnationerna ska kombineras med etablering av byggnader för bland annat butik och bränsleförsäljning. Samarbeten
En mindre del av det slutliga stugbeståndet ska kvarstå i Jalokivi AB:s ägo och de övriga försäljas av mäklare på i första hand den svenska och finska privat- och företagsmarknaden. Stugområdets drift, underhåll och erbjudna aktiviteter ska säkras i bred samverkan och genom samarbetsavtal med andra företag. Det moderna sättet att turistutveckla, enligt Ari Mattilla.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om