Norgeväg ingen bra affär
2,2-3,2 miljarder. Det är prislappen för en ny Norgeväg från Ritsen till E 6 i Nordnorge. Det visar den samhällsekonomiska utredning som presenteras i sin helhet på måndag. Men någon omedelbar positiv samhällsekonomisk effekt förväntas inte, i stället en förlust på 1,6 miljarder om inte vattenkraftsutbyggnader genomförs.
Samhällskostnaderna beräknas uppgå till mellan 2,2 och 3,3 miljarder med den vägsträckning som föreslås, från Ritsem i nordvästlig riktning, för att sedan korsa Sårkåjokk och följa dalgången där den senare, 1,5 km från gränsen och på grund av höjskillnader, fortsätter vidare igenom vad som kan bli en av världens längst tunnlar, 14 km, i sin fortsättning mot nordnorska kusten och E 6. Den kan jämföras med tunneln vid St Gotthardpasset som har en längd av 16,8 km och Mont Blanctunneln med 11,6 km.Minus
I den samhällsekonomiska kalkylen finns ett underskott på 1,6 miljarder baserat på den nuvarande situationen med bland annat ett lågt trafikunderlag men oräknat effekterna av en påverkan på rennäringen och förlust av naturvärden.De möjligheter till vattenkraftsexploatering som möjliggörs kan reducera den kostnaden med 1,2 miljarder vilket i så fall bland annat innebär vattenkraftsutbyggnad i Sievgokjavvre och Sårgåjávrre på svensk sida.Med vägen byggd ses turismutveckling som en samhällsekonomisk potential. Likaså en förväntad ökad samverkan inom handel och industriverksamhet. Med den förbättrade regelbundenhet som den långa tunneln medger vintertid kan vägen även komma att utvecklas till ett intressant transportstråk, även för rennäringen, är bedömningen.Utredarna varnar dock för ökade bränslepriser, kilometerskatt för vägtransporter och en fortsatt avfolkning av de området vägen genomkorsar.Mer behövs
Man pekar därför även på vikten av fortsatta utvecklingsinsatser inom ett flertal samhällssektorer i området, gemensamma produkter och marknadsföring, gemensam kartläggning av ekoturismen, fortsatt analys och konskevensbeskrivningar av vägutbyggnadens effekter på de samiska näringarna, fortsatt gemensam näringslivsutveckling baserad på samisk kultur och tradition, fortstta utvecklingsinsatser för samverkan mellan näringslivet på båda sidor om gränsen samt fortsatt samarbete mellan flera samhällsaktörer för samplanering av möjligheterna att nyttja områdets energiresurser.Bakom utredningen står, Vägverket, Vattefall, Gällivare kommun, Tysfjord kommun, Sörkaitum sameby, Nordland fylkeskommune, Innovasjon Norge, Europeiska unionen och Interreg Sverige-Norge.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!