Nordic Airways vill ha en dialog

Det har hettat till rejält mellan flygbolaget Nordic Airways och Gällivare kommun. Kommunen irriteras över flygbolagets obetalda skulder och flygbolaget över "okunniga politiker" som för diskussioner i media. Nu vill Nordic airways öppna upp för en direkt dialog med kommunen.

direkt. Nordic Airways marknadschef Ulf Grönlund vill prata direkt med Gällivare kommunoch inte gå vägen via medierna. Foto: Kenth Bergmark

direkt. Nordic Airways marknadschef Ulf Grönlund vill prata direkt med Gällivare kommunoch inte gå vägen via medierna. Foto: Kenth Bergmark

Foto: Kenth Bergmark

GÄLLIVARE2008-05-26 06:00
- Vi eftersträvar naturligtvis en gemensam dialog. Det är lika viktigt för oss som för Gällivare kommun. Men det kommunalrådet säger i media undergräver ju det lite grand, säger Ulf Grönlund, marknadschef vid Nordic Airways. - Han har i sin skrivelse till Åsa Torstensson dragit in hela det tunga svenska näringslivet, LKAB, Boliden, Sandvik, ABB, ja allt. Vi har ett uppdrag av Rikstrafiken som vi anser vi uppfyller till punkt och pricka. Vi gjorde ett försök med jettrafik och höll ut trots skenande bränslepriser som fördubblades på ett år. Det här har kommunen vetat om, säger Grönlund.Intern dialog
-  Ingen av oss är betjänt av att springa till media direkt och säga att "det är åt helvete". Det är bättre vi har en dialog internt. Teknikfel har alla flygbolag, annars vore det konstigt. Men det syns så tydligt på en sådan plats som Gällivare med få avgångar.Enligt Ulf Grönlund är Gällivares politiker inte helt och hållet införstådda med inrikesflygets villkor.- Om nästa upphandling ger ett annat bolag så kommer man inte att ha hundraprocentig regularitet. Det är fullkomligt omöjligt. Kritiken av Nordic airways är också missvisande, menar han.-  Jag tycker att när vi väl fick ordning på Saab 2000 gick det bra. Vi har också valt dubbelturer trots att vi enligt avtalet kan köra ned planet till Stockholm på morgonen och köra upp det på kvällen. Därför känns det lite magstarkt att man bara får höra kritik, säger Ulf Grönlund.Sent agerat
Han tycker också att kommunen agerat i senaste laget. Gällivare kommuns träff med Rikstrafiken skedde samma dag som upphandlingen av linjen inleddes. Därför tror han inte att Åsa Torstensson kan eller vill göra något förrän vid nästkommande upphandling om tre år.Han håller dock med kommunen om behovet av en passagerarutökning. Flyglinjen i Gällivare har en potential som kan utvecklas av ett bättre rikstrafikavtal.Och kommunen ska få betalt, lovar han. Nordic Airways är inte konkursmässigt utan räknar i år med plus i affärerna. -  Vi är skyldiga Gällivare kommun pengar och det ska regleras. Men vi är ett flygbolag som i år omsätter en halv miljard och går med vinst i år. Man måste ha förståelse för att det med en sådan omsättning är ett stort flöde med in- och utfakturering. Något som aldrig kommit fram är att vi blev överfakturerade av Gällivare kommun förra året och det tog flera månader innan det reglerades.Sätta punkt
Nu vill han sätta punkt för fortsatta mediadiskussioner. Flygbolaget har enligt Ulf Grönlund känt sig tvingade att reagera på Gällivare kommuns attacker.-  Om vi hela tiden går ut och klagar på varandra så föder inte det framgång på Gällivarelinjen. Vi måste få en dialog och sedan måste vi långsiktigt bearbeta Rikstrafiken, säger Ulf Grönlund som alltså hoppas på andra tongångar i relationer med Gällivare om bolaget vinner upphandlingen av linjen Gällivare-Arlanda som enligt nya uppgifter blir klart först på onsdag.I fredags hade Nordic airways inte betalt sin skuld till Gällivare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om