Mycket färre flygresenärer

Antalet flygresenärer har minskat drastiskt i Gällivare under årets två första månader.  I jämförelse med förra året handlar det om minus 18 procent.  -  Det här beror på att det nu är ett mindre plan med färre flygstolar som trafikerar linjen, säger flygplatschef Mikael Gustavsson som vill ha fler turer under påskhelgen.

GÄLLIVARE2008-03-14 01:45
Den mindre flygplanstyp som nu trafikerar linjen Gällivare - Arlanda har lett till en drastisk minskning av antalet flygpassagerare. I jämförelse med förra årets två första månader är minskningen minus 18 procent. - Inte bra, menar Gällivares flygplatschef Mikael Gustavsson. -  Man har haft en väldigt hög kabinfaktor med över 70 procent så det här beror på minskad kapacitet. I ett mindre plan ryms det färre passagerare, säger han och hänvisar till den nuvarande flygplanstypen, SAAB 2000, rymmande 50 passagerare, som trafikerar linjen. Och passagerarminskning lär hålla i sig är hans förutsägelse. Antalet avgångar under påsken, den stora reshelgen, bidrar inte minst. Under torsdagen, två ankomster till Gällivare, under fredagen en enda och under söndagen respektive måndagen, en daglig avgång från Gällivare För liten kapacitet
- Det är alldeles för liten kapacitet. Alltid när man använt sig av den här storleken på flygplan, om man inte jämför med MD:n som man körde i fjol, så har man kört med förstärkt trafik under påsken. Man har kört tre turer. Värst drabbas privatresandet, men allt resande drabbas. Jag tycker det är för lite kapacitet på Gällivare under påsken. Under högresehelger då måste man sätta in mer kapacitet, säger
Miakael Gustavsson. Gör vad de ska
Ulf Grönlund, marknadschef vid Nordic Regional, som via det engelska flygbolaget Easterna Airlines just nu trafikerar linjen, menar att frågan är mer komplicerad än så. -  Vi flyger exakt de turer vi gjorde förra året men med ett mindre plan och vi flyger enligt vad Rikstrafiken kräver av oss. Man ska komma ihåg att sådant här resande innebär att alla ska hem till Gällivare under påsk, och så ska de iväg. Men den andra vägen blir det tomma flighter och då får man ingen ekonomi på det, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!