Få kommunala frågor de senaste åren har så tydligt splittrat befolkning och politiker i Gällivare så som utbyggnaden av Gällivare flygplats och avtalet med Boliden.
Oppositionspartiernas samlade nej står mot socialdemokraternas ja, enligt mandatfördelningen 19 mot 21, vilket betyder en svag socialdemokratisk röstövervikt i fullmäktige.
Tveksamma
Vad många inte känner till är tveksamheten till en utbyggnad som finns bland ett antal socialdemokrater som delar oppositionens uppfattning om att priset är för högt.
Det innebär en demokratisk förskjutning i frågan.
Enligt deras resonemang kommer utbyggnaden troligen att kosta mer än 200 miljoner kronor, vilket med 60 miljoner i bidragsstöd, betyder att 150 miljoner ska avbetalas under 25-50 års tid, det vill säga med 3-1,5 miljoner årligen. Och då tillkommer driftskostnader uppgående till 1-2 miljoner per år.
Och för dessa pengar riskerar kommunen efter 25 år, avtalstidens längd, att "stå med ingenting", anser man.
Socialdemokratiska ledamöter uppmanas nu internt att "ställa upp".
- Men problemet är att om flygplatsen bara "räcker" i 20 år måste resten av investeringen avskrivas när flygplatsen läggs ner. Under 20 år avskrivs då 60 miljoner, och det som då måste avskrivas efter en nedläggning är 90 miljoner kronor. Dessutom tillkommer det som är investerat och inte avskrivet tidigare, cirka 10 miljoner. Det blir en trolig smäll för kommunen på cirka 100 miljoner kronor om nedläggning sker om 20 år.
Stackars den som är lokalpolitiker då, säger en kritisk socialdemokrat.
Enligt socialdemokraternas interna partipolicy tillåts dock inte kritiska socialdemokratiska ledamöter att rösta enligt egen övertygelse vid torsdagens fullmäktige.
De som inte stödjer utbyggnaden ersätts med partilojala ledmöter.
Mark- och miljödomstolen, som bett om ett kommunalt ställningstagande senast den 31 mars, avgör.