Monstermotorn Markus ögonsten

PROFILENMarkus Edlund
 Ålder: 25 år.
 Yrke: Bilmekaniker.
w Aktuell: Som ?Bad News? i Snowfreaks Racing Team.

GÄLLIVARE2005-11-07 06:30
Han kallas ?Bad News? och döljer inte sitt motorintresse.<br>Markus Edlund jobbar nämligen som bilmekaniker även under ledig tid.<br>Han tillhör ett av landets främsta team inom dragracingens streetklass, med hemortsadress Koskullskulle, Norrbotten.<br>Smeknamnet ?Bad News? kommer från tiden som tidningsbud, och ska alltså inte tas allvarligt.<br>Till vardags jobbar Markus Edlund hos Sjöbergs Bensin och Bilservice i Gällivare, en av få kvarvarande bilverkstäder med ?Roy och Roger-känsla?.<br>När fritiden tar vid och inte hustru och barn påkallar uppmärksamhet, glider tankarna över till motorer ? och inte vilka motorer som helst.<br>Kvartett med monsterbil<br>Markus Edlund ingår i Snowfreaks Racing Team, ett kärngäng på fyra personer med föraren Eric ?Mad dog? Andersson som teamledare och Kurt Göran ?X-Man? och Per ?Pakko? Falk som teamkamrater.<br>Sommartid drar de land och rike runt tillsammans i en buss som också har plats för ett väldigt speciellt fordon, till det yttre en Ford Consul.<br>Men man behöver bara nämna att bilen normalt körs i hastigheter på runt 270 km i timmen, för att förstå att Markus Edlund helst diskuterar sitt intresse med likasinnade.<br>Teamet tävlar i dragracingens street-klass och tillhör landets elit i det sammanhanget.<br>&nbsp;? Eric är väldigt uppfinningsrik och hittar på nya grejer och det har betytt mycket. Just nu har vi Europas vassaste småblocksmotor i forden ? 1.618 hk. Vi kommer också väldigt bra överens i teamet, berättar han.<br>Marcus Edlund är teamets mekaniker, även om ansvaret för bilen delas. Något intresse att själv sitta vid ratten har han inte.<br>&nbsp;? När vi hade gått igenom bilen efter att den tagit eld på grund av ett oljeläckage och Eric inte fanns på plats, så drog vi lott om vem som skulle köra in bilen i bussen. Ingen anmälde sig som frivillig, berättar han och skrattar.<br>Ute i landet behandlas teamet med respekt. Kunnandet och skickligheten i teamet hålls högt.<br>Möjligheterna att delta i tävlingar ända nere i Malmö beror mycket på givmilda sponsorer.<br>&nbsp;? Det betyder väldigt mycket. Visst får vi betala ur egen kassa. Men de lokala sponsorerna har varit jätteduktiga. Vi försöker verkligen att visa upp våra sponsorföretag när vi är ute och tävlar, säger Markus Edlund.<br>Vagabondliv på somrarna<br>En tidigare Länstrafikbuss utgör teamets ?hem? under sommarens tävlingsperiod. Ibland veckor i sträck.<br>&nbsp;? Man lever ett vagabondliv, men jag trivs med det. Det är en gängkänsla att åka runt. Vi brukar spela kort och titta på film under resorna. Under tävlingarna är man totalt koncentrerad på bilen fram tills tävlingarna är slut. Det är en skön känsla när allt gått bra. Fram till dess går det inte att slappna av.<br>&nbsp;? Det betyder att man inte hinner med att se mycket av det Sverige man besöker, utom vid enstaka tillfällen. Men det tänker man inte på.<br>Ny bil i tankarna<br>Intresset för den mekaniska sidan av dragracingen delas av hela teamet. <br>?Forden? är nu så komplett man tycker den kan bli.<br>Det innebär begränsningar i övervinnandet av nya tekniska utmaningar.<br>Men det finns en lösning.<br>&nbsp;? Vi fundera på att bygga en helt ny bil från grunden, säger Markus Edlund och avslöjar med blicken att i så fall väntar ett nytt mekaniskt äventyr.<br>Mer info finns på www.snowfreaksracing.com. <br>kenth.bergmark@kuriren.com<br>0970/101 80
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om