MKB nytt inslag i flygplatsutbyggnad

Förlängningen av Lapland Airports start- och landningsbana kan komma att dra ut på tiden.  En oförutsedd miljöprövning kring banförlängningens påverkan på bäcken Kavajock riskerar nu utsträcka tidplanen.

GÄLLIVARE2008-05-13 06:00
I utbyggnaden av Gällivare flyglats ingår i en första etapp både en hangar och en utökad flygplatsbyggnad. Etapp två handlar om en förlängning av start- och landningsbanan till cirka 2.500 meter. Banförlängningen, som tvingar fram en omledning av den lilla bäcken Kavajock, blir nu föremål för en oförutsedd miljökonsekvensprocess vilket bedöms kunna försena etapp två. Miljökonsekvensutredningen uppskattas ta cirka 1,5 år att färdigställa. Omfattande
-  Det måste göras en omfattande utredning som beaktar alla tänkbara miljökonsekvenser och visst tar det sin tid. Men det här har vi varit inställda på. Sammantaget leder etapp två till ett omfattande arbete som också rör en kraftledningsomdragning och ordningsställande av en upplagringsplats för jordmassor, säger Håkan Grönlund, avdelningschef vid SOT-förvaltningen. Kommunalrådet Tommy Nyström bekräftar att miljökonsekvensbeskrivningen riskerar försena flygplatsutbyggnadens slutetapp. -  För att använda tiden på bästa sätt sätter vi igång den ena delen av flygplatsutbyggnaden, hangar och vägomläggningen som blir nödvändig, så fort det går, säger han. Arbetet med att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning kring banförlängingens påverkan på Kavajock påbörjas inom kort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om