Mindre flygplan oroar

Antalet flygresenärer vid Laponia airport ökade för sjätte året i rad under 2007 då 51.300 passagerare kunde räknas in. Men det är en bit kvar till flygplatsens passagerarrekord på 78.773 passagerare 1992. En minskning under 2008 kan befaras i och med en avisering från Nordic Regional att sätta in en SAAB 2000 med 50 platser på sträckan Gällivare-Arlanda.

GÄLLIVARE2008-01-12 01:45
2007 års passagerarökning utgör ett ordentligt passageraruppsving med 21 procent på Laponia airport, Gällivares flygplats, i förhållande till 2006.Granskar man passagerarstatistiken från 1971 och framåt kan kopplingen till flygplanstyp och passagerarkapacitet, och antal avgångar, klart konstateras.Under rekordåret avseende passagerar på Gällivare flygplats, 1992, trafikerades linjen Gällivare-Arlanda av SAS med flygplanstypen MD 80 med kapacitet för 130 passagerare.1992 hade också Gällivare en befolkning på drygt 22.000 innevånare. En annan betydelsefull faktor.Efter rekordåret minskade passagerartalet successivt med vissa årsundantag för att åter visa en uppåtgående kurva från 2001 och framåt.Ökad passagerarkapacitet
De senaste två åren på grund av ökad passagerarkapacitet i och med operatören Nordic Regionals användande av flygplanstypen MD 87 med plats för 135 passagerare.Under 2007 utgjorde passagerarantalet per tur av i genomsnitt 50-60 passagerare.- Det har inneburit ett stort uppsving för oss med MD 87 och möjligheterna till bokning för både näringslivet och vår turistindustri, säger Ulf Hansson, kommunal utvecklingschef.50 passagerare
Om den pågående passagerarökningen kommer att avbrytas under 2008 är en fråga som kan ställas i och med en avisering från Nordic Regional om att ersätta den nuvarande MD 87, 135 säten, med den mindre flygplanstypen SAAB 2000 med plats för endast 50 passagerare vilket också betyder att mellanlandning i Kramfors omöjliggörs vilket bryter ortens kontakt med Mellansverige och Sundsvallsregionen.Enligt Rikstrafikens inrikesflygupphandling behöver flygoperatören inte tillhandahålla fler passagerarplatser än så.Informationen gavs till kommunledningen i Gällivare nyligen.Kortare flygtid det positiva
-Vi kommer oftare att slå i taket gällande antal platser nu när vi i stället får en SAAB 2000 som trafikerar sträckan. En fördel är dock kortare flygtid vilket näringslivet säkert upplever som bra inklusive den komfort SAAB 2000 också erbjuder, säger Ulf Hansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om