Metall anklagar regeringen för att bluffa om E10

Metallfacket kritiserar regeringen för att inte talat sanning om upprustningen av E10.– Det är en stor bluff, säger Metall Malmfältens ordförande Tomas Nilsson, som synat vägreparationerna.– Valpropaganda, säger man på Infrastrukturdepartementet.

Gällivare2014-08-13 22:25

I nationella transportplanen 2014-2025 anges byggstarten till 2014-2016 vilket enligt Metall är senare än vad som tidigare utlovats.

Man är också kritisk till hur E 10-upprustningen sker.

– Enligt regeringen skulle stora åtgärder göras för att förbättra trafiksäkerheten på väg E10:an. Det visar sig var en bluff, säger Metall Malmfältens ordförande Tomas Nilsson reagerar;

– Enligt nationella transportplan 2014 - 2025 skulle åtgärden vara ”mötesfri landsväg 2 + 1 och trafiksäkerhetshöjande åtgärder i det byar som passeras. Åtgärden skulle innebära breddning och delvis ny sträckning av delen Avvakko – Skaulo”. Nu ser vi resultatet. Vägen har fått en ny ytbeläggning, och vart är 2 + 1 vägen? Var är dom trafiksäkerhets höjande åtgärderna? Regeringens åtgärder är som att sätta in en pacemaker utan batterier! Detta håller inte, säger Tomas Nilsson.

– Vi har ju kämpat för E10 en tid och påtalat satsningar på de här 250 miljonerna som kom till under diskussionen som vi ansåg vara plåster på såren men inte tillräckligt och Krister Hammarberg slog sig för bröstet gång på gång och Jonas Johansson tyckte att man gjort stora satsningar och sedan kom infrastrukturministern och talade om satsningar i pressmeddelanden. Ser man till vad regeringen gör finns ingenting kvar, det här är ett luftslott.Vägen är livsfarlig. Det här är att föra medborgarna i Norrbotten och Malmfälten, bakom ljuset, det är att lura fackföreningsrörelsen och företagarna med åtgärder som man inte ämnar genomföra, säger Tomas Nilsson. Metall Malmfältens ordförande.

Infrastrukturdepartementet säger annat;

– Det här är valpropaganda så det står härliga till. Att iF metall tycker så här är för att de står socialdemokraterna nära. Och Löwén är ju en metallare. Det ska bli en 2+1 väg, det finns ett tydligt beslut om det. Regeringen håller vad den lovar, säger Nicklas Gillström, Infrastrukturdepartementet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om