Märkligt Vattenfallskrav
Vattenfall vill att elkunder ska betala för Vattenfalls misstag. - Det ska man inte alls, råder Gällivares tidigare konsumentrådgivare Berit Hapaniemi. Vattenfall erkänner felet och lovar alla som betalt återbetalning.
BETALA INTE. Vattenfall skickar räkningar till sina kunder för feldebiteringar som man gjort. Men de behöver inte betalas enligt Vattenfall som medger sin miss. Räkningarna föregås av en mängd kreditfakturor.
Foto: Kenth Bergmark
De kunder som talat med Vattenfalls kundservice och klagat på restfakturan har erbjudits en avbetalningsplan.Enligt Vattenfall har man debiterat lågtarifftaxa när man egentligen skulle ha debiterat högtarifftaxa. Mellanskillnaden ska kunderna betala i efterskott.Men har elräkningarna betalats i god tro är det faktiskt Vattenfalls sak, som gjort missen, att stå för felräkningen.- Det är som om jag köper en bil och bilföretaget efteråt kommer med krav och skyller på "att vi tog för lite betalt". Det går inte. Det åligger inte elabonnenten i det här fallet att hålla reda på vad rätt taxa är , säger Gällivares tidigare konsumentrådgivare Berit Haapaniemi som själv efterfakturerats av Vattenfall.- Men många tror att det är ett krav och kan ta det säkra före det osäkra och betala. Men det ska de alltså inte göra. Har man betalt sina elräkningar ska man inte betala mer. Har man ändå betalat ska man begära återbetalning, säger hon.De som kontaktat Vattenfall och bestridit kravet har fått ett brev och ursäkten "Vi beklagar de problem vi orsakat er". Vidare står det att kravet på att elabonnenten avskrivits.Erkänner
Vattenfall erkänner missen men vet inte hur många elabonnenter som berörs.- Det är ett antal kunder som kontaktat oss och vår reklamationsavdelning håller på att reda på vilka som drabbats och har börjat kontakta de kunder som drabbats. I värsta fall har kunderna betalat och då betalar vi tillbaka eller så har det inte kommit så långt i processen och då kontaktar vi kunderna och säger att de inte behöver betala, säger Jesper Ingre vid Vattenfalls pressavdelning.- Det här är olyckligt eftersom det blir mycket pappersarbete för kunderna i den mån de fått de här kreditfakturorna. Det är inte så lätt att förstå hur vi menar med att göra så här.Enligt Vattenfall beror allt på ett handhavandefel/felkoppling i samband med installationen av nya elmätare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!