Tillvägagångssättet vid arbetet i schaktet har varit godkänt och alla föreskrifter har följts. Orsaken till olyckan är ett tekniskt fel som har varit omöjligt att identifiera eller avhjälpa, det menar LKAB. Att det skulle ha funnits andra metoder för att genomföra arbetet i schaktet är något som delvis avfärdas.
– Det här tillvägagångssättet är inget man kom på inför arbetet med det här schaktet. Det är en vedertagen metod, sade Per Molander under förhandlingen.
Att montera en fast lyftanordning skulle vara ett alltför stort arbete. Det skulle ta för lång tid att montera en sådan anläggning och dessutom skulle det vara svårt på den aktuella platsen.
LKAB försvarar sig vidare med att man löpande har gjort kontroller under tiden arbetet med den nya huvudnivån M1250 i Malmberget har pågått. Bland annat visade man under förhandlingen upp olika typer av besiktningsprotokoll på andra mobilkranar som har använts inom verksamheten.
Inte heller LKAB påstår att det skulle utföras någon form av skrotningsarbeten. Det som var aktuellt var precis som representanter från NCC säger att kontrollera att bergförstärkningsarbetet hade utförts korrekt.