Länstrafiken vill ha 30 miljoner extra

Länstrafiken vill ha 30 miljoner i extra ägartillskott från kommunerna. Men flera kommuner tvekar.
? Vi kan inte bara stå upp och skjuta till pengar utan vidare och jag är tveksam till om vi hittar de här pengarna i vår budgetprocess, säger Lars Alriksson (m), vice kommunstyrelseordförande i Gällivare.
Lars Törnman (kip), Kirunas kommunalråd, är lika kritisk. Landstingsrådet Kent Ögren (s) ber kommunerna att tänka över sin inställning.

GÄLLIVARE2003-08-02 06:30
Det var vid bolagsstämman i april beslutet togs att be ägarna kommunerna och landstinget skjuta till sammanlagt 30 miljoner i extra ägartillskott åren 2004?2005. <br>Begäran avsåg att säkerställa budgetbalansen 2006.<br>Men de 30 miljonerna tycks långt ifrån vara i hamn.<br>Flera av kommunerna brottas med den egna budgetbalansen.<br>Länstrafikens budgetproblem och investeringsbehov upplevs inte som särskilt angelägna att ta itu med.<br> ? Jag är mycket tveksam till om vi ska skjuta till det man begär. De resurser vi har i kommunen behöver vi för kommunens egen verksamhet och som jag ser det gäller det för Länstrafiken att nu se över också andra finansieringssätt. Kanske kan man i stället för att pytsa ut kostnaderna över hela kollektivet, fördela dem i större utsträckning på brukarna, säger Lars Alriksson (m), vice kommunstyrelseordförande i Gällivare.<br>Ägartillskott<br> ? Man kan också se över avskrivningstider och liknande. Länstrafiken bör också överväga att anpassa sitt investeringsbehov till de resurser man faktiskt har.<br>Gällivares andel av ägartillskottet skulle bli 4,04 procent, 1,2 miljoner.<br>Även kommunalrådet Tommy Nyström (s), just nu på semester i Skåne, är tveksam till Länstrafikens begäran.<br> ? Det är ju inte första gången som Länstrafiken ber om mer pengar heller. Vi får väl se, men i nuläget ser jag andra för oss viktigare prioriteringar, säger han.<br>Länsrättens beslut att inte godta Kiruna kommuns försäljning av kommunala fastigheter i Vittangi tvingar Kiruna att spara två miljoner ytterligare, lika mycket som den uteblivna köpeskillingen, utöver tidigare sparkrav på 25 miljoner.<br>Det får Lars Törnman (kip), Kirunas kommunalråd, att redan nu avisera Länstrafiken att inte vänta sig något från Kiruna som ombetts ställa upp med 1,3 miljoner.<br> ? Länstrafikens roll är viktig då ambitionen är att få billigare transporter i hela länet och med en sammanhållen verksamhet och gemensamma uppköp försöka få ned kostnaderna. Men i dagsläget är jag inte säker på att samordningen verkligen ger lägre kostnader, säger Lars Törnman.<br>Mer effektiva<br> ? Vi ska titta på det här men min uppfattning är samma som den man har i Gällivare. Det är mycket pengar i det ekonomiska läge Kiruna befinner sig i och jag är inte heller säker på att man löser Länstrafikens ständiga problem med utdebitering av mer pengar. Kanske skulle man satsa på att bli mer kostnadseffektiva.<br>Mest pengar, 15 miljoner, väntas landstinget bidra med.<br>Landstingsrådet Kent Ögren (s), avvaktar tills vidare landstingets egen analys av länstrafikens pengabehov innan landstinget bestämmer sig.<br> ? Vi sade nej till mer pengar i april. Vi sade då att vi ska avvakta den trafikupphandling man nu gör som blir klar i augusti. Då har vi även en bild av priserna för perioden som kommer, säger han.<br> ? Vi gör också en analys av hur stor kassa Länstrafikbolaget behöver. Som vi ser det är det bara ett upphandlande bolag som inte bedriver egen trafik som därför inte behöver så mycket i kassan. Men först analysen, sedan gör vi bedömningen hur mycket vi anser man behöver.<br>Kollektivtrafik<br>Kent Ögren tycker kommunerna som nu överväger att inte skjuta till några pengar alls ska tänka till en extra gång.<br> ? Jag tycker både Gällivare och Kiruna bör fundera på vad man gör, och tankarna på att man kan höja biljettpriserna tycker jag inte är något för Norrbotten där utnyttjande av kollektivtrafiken är lågt och där biljettpriserna är ett medel för att just uppmuntra folk till mer kollektivtrafikåkande.<br> ? Dessutom bör man tänka på att för många innevånare i Kiruna och Gällivare utgör kollektivtrafiken den enda säkra kommunikationsmöjligheten.<br>Den 30 september kommer ägarna att informeras om kostnaderna för upphandlingen trafik från och med juni 2004 samt kostnaderna för ett nytt biljett- och kommunikationssystem.<br><br>kenth.bergmark@kuriren.com<br>0970/101 80<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om