Av anmälan framgår att LKAB vill undersöka ett området som till övervägande del ligger inom naturreservatet Kaitum fjällurskog, mellan Kalix och Kaitum älvar, som även är ett Natura 2000-område.
Natura 2000 är ett ekologiskt nätverk av skyddade områden inom EU med syftet att skydda och bevara värdefulla arter och naturmiljöer.
Enligt Länsstyrelsen innebär LKAB:s prospekteringsarbetet enligt LKAB:s ansökan att transportvägar anläggs över våtmarker med höga eller mycket höga naturvärden. Vägarna ska iordningställas med skoter eller bandvagn som packar snön till tillräcklig bärighet.
Länsstyrelsen anmärker på vädersituationen tidigare varit sådan snön på förvintern kommit tidigt utan föregående köldperiod vilket kan resultera i att myrar och andra våtmarker är så dåligt tjälade på grund av snöns isolerande egenskaper att bärigheten är mycket begränsad och markskador kan uppstå. Enligt Länsstyrelsen har man kännedom om flera fall vid prospektering då tjäldjupet felbedömts och borrmaskiner har kört fast med omfattande körskador som följd och man säger därför nej till LKAB:s ansökan.
De aktuella prospekteringsområdet har, enligt Länsstyrelsen, mycket höga naturvärden som inte får riskera att komma till skada. Och länsstyrelsen bedömer att risken för skada på naturmiljön inte kan uteslutas trots att försiktighetsåtgärder vidtas. Länsstyrelsen beslutar därför att verksamheten ska förbjudas.
Bestämmelser som beslutet grundas på finns i12 kap 6 § miljöbalken där det står att en anmälan för samråd ska göras för verksamheter och åtgärder som kan komma att väsentligt ändra naturmiljön och som inte omfattas av tillstånds- eller anmälningsplikt enligt andra bestämmelser i miljöbalken. Länsstyrelsen får förbjuda verksamheten om det är nödvändigt för att skydda naturmiljön.
Frank Hoijem, informationschef vid LKAB, ger inte upp utan planerar nya diskussioner med Länsstyrelsen.
- Beslutet är enligt vår mening är beslutet mest föranlett av den metod vi tänkt använda oss av, och inte undersökning i sig och därför ämnar vi ha ett nytt samtal med länsstyrelsen och Bergsstaten eftersom det finns intressanta mineraliseringar i området. Vi kunde till exempel använda oss av helikoptertransporter för att undvika eller minska eventuella markskador, säger han.