Ett möte mellan två långtradartransporter på E 10 invid Moskojärvi i tisdags, fick olycksfordonet att trängas utanför vägbanan och släpet att välta i diket. Dragfordonet hamnade tvärs över vägbanan och konsekvensen blev stopp för både norr- och södergående vägtrafik under många timmar.
En komplikation för räddningstjänsten i Gällivare blev den läckande släpvagnens last av amoniumnitrat som innebar en teoretisk explosionsrisk.
Mycket att göra
Räddningstjänstens insatsledare Tomas Granberg tvingades agera snabbt tillsammans med sin personal och brandvärnet i Skaulo, som också inkallats.
Tömningen av släpvagnens innehåll av amoniumnitrat, flyttning av det blockerande dragfordonet från vägbanan och inkallande av både kommunal och regional miljöexpertis var några av de akuta arbetsuppgifterna medan polisen hanterade trafikproblemen.
- En kranbil som lyfter 120 ton är beställd men först måste släpet tömmas och det väntar vi nu på. Kommunens miljökontor är här och kemgruppen från Luleå är på inrullning om de behövs, var Granbergs situationsbeskrivning vid lunchtid.
Omdirigering av trafiken
E 10:s blockering vid Moskojärvi tvingade också fram en omdirigering av trafiken längs E 10 mellan Gällivare och Kiruna förbi Vittangi.
Möjligheten för några av trafikanterna fanns också att via Nilivaara köra till Skaulo och upp på E 10 igen - en kortare omväg.
Men bilköerna blev långa och många långtradarekipage fastnade i timmar i sina fordon intill olycksplatsen.
Lång väntan
- Jag har väntat här sedan förmiddagen och vända och köra tillbaka går inte så det är bara acceptera läget, konstaterade bland många andra Andreas Nyman, som rattade poståkeriets fordon som bland annat innehöll ankommande post till Kiruna.
Vid 21-tiden öppnades ett av körfälten för trafik förbi olycksplatsen.
Behovet av eventuella saneringsinsatser på grund av läckaget av amoniumnitrat var oklart i tisdags.