Lång telefonkö bara ett problem
De alltför ofta långa väntetiderna i den kommunala växeln i Gällivare ska nu ses över. Men för dem som passerat telefonkön kan det också vara svårt att finna någon att tala med. Tillgängligheten via telefon till de kommunala handläggarna visar sig vara sämre i Gällivare än i andra kommuner visar en ny rapport.
Vid den mätningsjämförelse som gjorts med 31 andra kommuner landet över är det bara vid 52 procent av samtalen som någon svarar i den andra änden. Genomsnittet för övriga kommuner är 64 procent.Sämsta svarsfrekvens, 17 procent, uppnås när samtalen gäller bygglov.Sedan följer i ordningen sämst-bäst; gatufrågor, 33 procent, äldrefrågor, 33 procent, handikappfrågor, 50 procent, förskole- och individ- och familjomsorgsfrågor samt kulturfrågor, 67 procent.Största chansen att finna någon att tala med, 87 procent, har den som har frågor om grundskolan.Underbemanning orsak
- Spontant känner jag att det inte är konstigt med den arbetsbelastning våra två handläggare har. Att man är underbemannad har vi påtalat till kommunledningen och just nu söker vi folk till ytterligare en tjänst. Det här belyser bara ytterligare den situation som råder, säger Ulf Normark, miljö- och byggnadsnämndens ordförande.Rapporten i sin helhet samt en hel rapportsamling om den kommunal tillgängligheten för innevånarna, som Kuriren tidigare belyst delar av, kommer enligt uppgift att finnas tillgänglig på Gällivares hemsida från och med nästa vecka.Jämförelsen har bland annat gjorts med kommunerna, Ale, Askim, Enköping, Eslöv, Falkenberg, Nacka, Mora, Motala., Karlstad, Kungälv, Stenungsund och Västerås.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!