Kritik mot dyra flygbiljetter

Det råder missnöje kring höga priser för flygresor i Gällivare medan flygoperatören Nextjet pratar om sänkta priser.

KOSTAR MER HEMMA. Keith Simonssen, från Washington, konstaterar att priset för en flygresa är högre i USA än i Sverige. Biljettpriset till Gällivare tycker han inte är anmärkningsvärt.

KOSTAR MER HEMMA. Keith Simonssen, från Washington, konstaterar att priset för en flygresa är högre i USA än i Sverige. Biljettpriset till Gällivare tycker han inte är anmärkningsvärt.

Foto: Kenth Bergmark

Gällivare2012-01-11 06:00

Trafikverkets nya upphandling av bland annat linjen Gällivare/Stockholm har just avslutats.

Beslut om operatör tas till våren.

Facklig kritik
Nuvarande flygoperatör på linjen, Nextjet, kritiseras nu för höga priser på flygbiljetter av lokala fackliga företrädare och turistnäringsrepresentanter.

-  Jag flyger mer eller mindre regelbundet i både tjänsten och privat och menar att det kostar alldeles för mycket att flyga från och till Gällivare i jämförelse med att flyga från Luleå. Prissituationen borde föranleda en diskussion i det kommunala kommunikations- och flygrådet, säger Ulf Normark, byggnadsfacket.

En resa för en facklig kollega tur och retur Gällivare-Stockholm kostade 6.800 från Gällivare.

Slutmålet var Berlin.

Priset för att flyga sträckan från Luleå, och ända fram till Berlin, var 3.059.

Ett av exemplen som åberopas.

Metall
Även metallfacket är kritiskt.

-  Det man undrar över är om målsättningen är att lägga ned flygtrafiken i Gällivare därför att det blir långsiktigt konsekvenserna av den här prispolitiken, säger Hans Ölvebo, metallfacket i Aitik.

Ödesfråga
Mesta kritiken kommer från turistnäringsföreträdare som bedömer den generella prisskillnaden till närmare 200 procent vid flygningar till och från Gällivare.

-  Gällivare måste ha en flygförbindelse med bra tider till konkurrenskraftiga priser. Det ska inte heller kosta skjortan att ta sig hit. För turistnäringen är det en ödesfråga. Jag är personligen orolig för att vi inte kan kapitalisera utbyggnaden av flygplatsen med fler passagerare och inkomster och då är det här en viktig framtidsfråga och det är bra att fler börjar reagera, säger Harry Karlsson, ordförande Visit Gällivare Lapland, Gällivares turistorganisation.

Håller inte med
Men meningarna är delade.

Magnus Ivarsson, Nextjets vd, menar att flygbolaget sänkt sina priser och även har det som långsiktig målsättning.

-  Man gör lite fel jämförelser. Jämför man Luleås och Gällivares kvälls- och morgonavgångar skulle jag vilja säga att det är inga skillnader alls. Ser man till Trafikverkets upphandling och vad det avtalet medger ligger vi prismässigt långt under. Ser vi till decemberstatistiken från 2011 och jämför med 2010 så har vi under december 2011 ökat passagerna i förhållande till snittintäkterna. Långsiktigt försöker vi bygga en marknad i Gällivare och om kunderna inte upplever det är det tråkigt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om