Kritik inte hela sanningen
Gällivares grundskolor kritiseras visserligen av Skolverket men kritiken får inte överskugga det huvudsakligt positiva menar Gällivares rektorer. - Grundskolorna är ganska bra och alla anställda har jobbat jättehårt för att utveckla skolan, är deras uppfattning.
GÄLLIVARESKOLORNA ÄR BRA. Gällivares rektorer, Mats Johansson, Karin Eriksson, Karin Sundström, Ingrid Krigsman och Charlotte Sundkvist vill att Gällivareskolornas positiva och bra sidor också speglas. "Visst finns det mycket att förbättra men i stort har vi fått bra betyg av Skolverket och det behöver också komma fram", menar de.
Foto: kenth bergmark
Hon och Mats Johansson, Gunillaskolan, Ingrid Krigsman, Hakkas rektorsområde, Karin Sundström, Tallbackaskolan och Karin Eriksson, Hedskolan, är eniga.Skolverkets inspektionsrapport pekar ut brister men ger även beröm.-Vi har högre betygresultat än riksgenomsnittet, pedagogisk utbildad personal i paritet med riket, hög kvalite på pedagogiska kartläggningar, medvetet aktivt värdegrundsarbete och vi är bra på bedömmning och betygssättningar och har god tillgång på utbildningar. Värdegrundsarbetet har alla generellt fått bra på, att man tar tag i kränkningar och liknande på en gång, säger Karin Eriksson.Kompensatoriska hjälpmedel har inköpts i ökad grad och personal utbildats för undervisningstillämpningar.Ingrid Krigsman:- När det gäller värdegrundsarbetet och arbetet kring likabehandlingsplaner och stöddokument har skolpersonal från Gällivare varit och informerat i andra kommuner därför att vi har en bra modell. Mats Johansson lyfter fram elevdemokratin.- Det fungerar bra i elevråd och klassråd, säger han. - Eleverna finns också med och tar del i den egna undervisningen. Det är det ultimata elevinflytandet, säger Charlott Sundkvist.De är samtliga överens om att de senaste fem åren inneburit ett lyft för grundskolorna i kommunen. Personalen har arbetat hårt och engagerat och det har fått effekt.Samordning behövs
- Skolverkets kritik kring kvalitetsredovisningen rör att vi inte har bra former för det. Varje skola har sin egen. Men vi har inte fått bra former för det. Den som ska sammanställa alla skolors kvalitetsredovisningar sitter med äpplen, päron och persikor. Det är det som är problemet, menar man.Det finns förklaringar till skolverket kritik av kvalitetsredovisningen.- Vi har redovisat svenska mattematik och engelska i årskurs fem för det var vad vi skulle göra men skolverket säger att det inte räcker, vi ska redovisa samtliga ämnen. Vi har naturligtvis följt upp alla ämnen i årskurs fem men det finns inte dokumenterat och finns inte med i kvalitetsredovisningen till Skolverket, säger Ingrid Krigsman. Men det betyder inte att de som rektorer inte har en god överblick över elevernas studieresultat förklarar de.Skillnader i betyg mellan flickor och pojkar som nationellt problem betonas och skillnader i elevresultat mellan olika Gällivareskolor handlar inte alltid om pedagogiska brister. Även externa faktorer, som elevfrånvaro, elevers sociala förhållanden och annat som inte är direkt knutet till arbetet i skolsalarna påverkar.- Men vi måste analysera och se vad vi ändå kan göra för att eleverna ska nå målen. Men elevfrånvaron är ett bekymmer, säger Charlott Sundkvist.Bra i stort
De har mycket att säga och det handlar inte om att försvara egna positioner markerar de.Personal, föräldrar och elever behöver få ta del av hela sanningen.- Vi har blivit mycket bättre på mycket. "Var stolta" har man sagt. Visst finns det mycket att förbättra men i stort har vi fått bra betyg av Skolverket och det behöver också komma fram. Skolan är viktig för hela samhället, säger Charlott Sundkvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!