Kräver bättre skoterleder

Peter Aasa, kommunens största hotellägare, tycker Gällivare bränner sina chanser att bli en stor turistdestination.  - Kan vi inte tidigarelägga skotersäsongen genom bättre skoterledspreparering överväger vi att avveckla vår turistsatsning, säger han.  Från kommunens sida försvarar man sig med att kostnaderna blir för höga.

VINTERTURISMVARNING. "Ska vi klara av att konkurrera om vintertursimen behöver vi höja både kvalitén på våra skoterleder och kunna garantera säsongstart i december", säger hotellägaren Peter Aasa i Gällivare.

VINTERTURISMVARNING. "Ska vi klara av att konkurrera om vintertursimen behöver vi höja både kvalitén på våra skoterleder och kunna garantera säsongstart i december", säger hotellägaren Peter Aasa i Gällivare.

Foto: Kenth Bergmark

GÄLLIVARE2008-01-10 01:45
Turistbranschens internationella utveckling gör vinterturism i Norrbotten till en hårt konkurrensutsatt verksamhet. Den som internationellt erbjuder tidig säsongsstart, stort aktivitetsutbud, bra kvalité och en lång säsong blir vinnare. Men det brister i Gällivare menar Peter Aasa, kommunens okrönte hotellkung, som investerat tre miljoner den här säsongen för att vinna den europeiska vinterturismens gunst. Tomt skryt
- Vi är en ort som skryter om tidig snö men har svårt att hålla ord. I verkligheten ligger vi långt efter andra kommuner i landet och konkurrenter i exempelvis Finland som erbjuder en tidigare premiär än vad vi kan. Händer inget funderar vi på om det är någon idé att fortsätta. Man kan inte utveckla vinterturismen i Gällivare om man inte får det rätta förutsättningarna. Nu måste man bestämma sig, säger han. På önskelistan finns tidig preparering av både skidspår, en sjö för isaktiviteter men även skoterspår som ges ett slitunderlag under barmarksperioden som bevattnas för isläggning när minusgraderna sätter in. Tidigare säsongstart
- Då får vi ett underlag som ger tidig skoterpremiär, 1 december är ett bra datum för då öppnar ishotellet i Jukkasjärvi, och lång säsong. Om man också bygger skoteröverfarter vid vattendrag då har vi det som behövs, säger Peter Aasa som menar att det är lika viktigt som tåg-, flyg- och vägförbindelser till kommunen. Kommunen bör också medverka till att Gällivare tar sitt ansvar för det landsomfattande skoterledsnätet så att det blir möjligt att köra skoter från Gällivare och vidare ut i landet. En diskussion kring detta bör igångsättas snarast, menar han. Ytterst gäller det politiska beslut även om han ser möjligheter för branschen att medverka till finansieringen. -Men turistbranschen kan inte bära hela kostnaden. Kommunen bör ta ett huvudansvar. Svårt
Ansvarig kommunal tjänsteman, Tommy Isaksson, tycker det är bra att frågan diskuteras. Men något kommunalt huvudansvar för kvalitetshöjande åtgärder på skoterlederna ser han inte som möjligt. Det kostar helt enkelt för mycket. -Vi välkomnar alla former av intentioner från näringen. Nu finns ett gemensamt organ, Visit Gällivare Lapland, som kan diskutera en sådan här fråga. Men någonstans kopplas det till den faktiska plånbok vi har och börjar man tala om säsong i november december är man nog fel ute för det har vi aldrig borgat för, säger han och menar att det är turistarrangörens ansvar att inte marknadsföra mer än vad man kan hålla. Andra förutsättningar
Preparering enligt Finlands-modell kräver också avtal med markägare på grund av olika ingrepp i naturen menar han. Finlands restriktiva skoterpolitik, som i princip inte tillåter skotertrafik på annat än leder, innebär också helt andra förutsättningat att ta betalt av skoteråkarna. - Här uppe är alla vana vid att kunna åka på både leder och utanför lederna så en avgift skulle vara svår att ta ut, säger Tommy Isaksson som alltså gärna ser en dialog med turistbranschen i Gällivare kring frågan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om