Med LKAB:s vd Lars Erik Aaro, kommunalrådet Tommy Nyström och lokale åkeriföretagaren Per Åke Liljergren som invigningstalare hälsades i torsdags alla närmare 200 deltagare från hela landet välkomna till Sveriges åkeriföretags årsmöte på Dundret.
Företag slås ut
Förutom internt informationsutbyte debatterades också konkurrensen från utlandsbaserade transportföretag med inbjudna Leif Persson (S) och Edward Riedl (M) från riksdagens trafikutskott.
- Ställer man sig invid E 10 i dag ser man att minst 90 procent av trailerdragarna är utlandsregistrerade och vår utlandstrafik mot Europa har nästan försvunnit helt och hållet på grund av konkurrensen från bland annat öststater. Vi är inte emot konkurrens men vill ha konkurrens på lika villkor, säger Per Åke Liljergren, Sveriges åkeriföretagare.
De utländska företagen struntar i det mesta svenska åkerier inte kan. Som kollektivavtal genom möjligheten till cabotagetrafik.
Politiskt agerande krävs
Åkeriföretagarna kräver nu politiskt agerande.
Men någon snabb lösning ser varken Leif Pettersson eller Edward Riedl.
- Det handlar om ett batteri av åtgärder som måste genomföras för att se till att de som bedriver oschysst verksamhet inte kommer att kunna bedriva den verksamheten i Sverige, säger Edward Riedl och får medhåll av Leif Pettersson.
Ingen uppföljning
Sveriges åkeriföretags ordförande, Mikael Nilsson, är inte nöjd.
- Det skulle vara debatt men det var total politisk enighet. Det var en moderat och en socialdemokrat som hade kunnat byta partitillhörighetsskyltar med varandra. Alla är eniga om att något måste göras, men ingenting görs.
- Vi har en ganska bra lagstiftning men ingen som följer upp den. Vi har en straffpåföljd för cabotagebrott på några tusenlappar vilket innebär att åklagarna inte heller driver frågan och det här håller till viss del på att utarma en hel näring, säger han.