Anställda vid Gällivare kommun förvånades i veckan av att höra andra personers samtal när de använde kommunens telefon.
Kunde andra därmed avlyssna deras samtal var frågan och felet anmäldes till den kommunala IT-avdelningen.
- Det vet vi inte än. Men vid samtal hördes andras röster. Inte heller vet vi vad felet berodde på. Svaret får vi när vi får en rapport från Telia, som vi har serviceavtal med, och de har haft en tekniker här, säger Anders Skoglund IT-chef, ansvarig för den kommunala telefonväxeln som via kommunens intranät direkt varnade anställda för den avlyssningsmöjlighet som förelåg.
- Situationen som troligen uppstod var den som förr inträffade i byarna med de gamla ledningarna att vid fuktig väderlek kunde alla i byn kunde höra vad alla pratade om, säger han.
Gammal växel
En förklaring till veckans händelse kan vara den omoderna tekniken vid Gällivare kommuns växel som är från 1980-talets slut.
- Två tredjedelar av växeln består av gammal teknik och det kan ha varit gamla grejer som slutade fungera. Men hela växeln ska få en ny plattform, men inte på grund av det som hände i veckan. Men modern teknik sätter definitivt stopp för någon att eventuellt avlyssna samtal och det gör också driften billigare, säger Anders Skoglund.
Enligt honom är det inte tillfredsställande att kommunala samtal, som kan ha sekretesskaraktär, kan avlyssnas av obehöriga.
- Nej, det är det inte. Det kan ju gälla samtal som berör väldigt känsliga ärenden och det vi rådde anställda till var att föra samtal i medvetenhet att andra kunde höra vad som sades. Men Telias åtgärder har gjort att man inte längre behöver oroa sig för det, säger Anders Skoglund och berättar att åtminstone tre kommunala telefonnummer berördes men att det kan ha varit fler.