Kassan ska bli bättre
Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg besökte Gällivare i tisdags. Med i bagaget fanns information om den omstrukturering Försäkringskassan står inför som också länet berörs av. - Vi behöver bli bättre på flera saker, säger han.
Långa handläggningstider, otillgänglig och slirande utbetalningar är bara några av bristerna som drabbat allmänheten.
Nu genomförs en omfattande omstruktureringen av verksamheten med målsättningen att Försäkringskassan ska bli bättre på samtliga punkter.
Banker och försäkringsbolags informationsstrategier har analyserats och pilotförsök genomförts inför den omstruktureringsprocess som nu sjösatts.
Mer internet
Med självbetjäningstjänster via internet och MSS, centraliserade telefonkundtjänster och specialiserade utredningsfunktioner ska servicen optimeras, handläggnings- och utredningsarbete gå snabbare och fler sjukskrivna återbördas till arbetsmarknaden.
Möjligheterna till samverkan med andra statliga myndigheter undersöks.
Effektivare
För landets och länets innevånare innebär det att Försäkringskassans telefonkundtjänster så småningom nås via de centraliserade funktionerna i Lidköping, Stockholm, Västerås eller Gävle.
Centraliseringen ska avlasta kassans utredare och effektivisera utredningsarbetet.
En pilotundersökning i en mindre sydsvensk kommun visar att 80 procent av de som ringde Försäkringskassan var nöjd med sin telefonkontakt.
Förutom lokalkontor i varje länskommun, i huvudsak erbjudande bokade möten och uppsökande verksamhet, etableras fyra så kallade Försäkringscenter i Norrbotten, i Piteå, Luleå, Kalix och Gällivare.
Vid dessa ska det mesta av det specialiserade utredningsarbetet och handläggningen av försäkringskasseärenden ske.
20 nationella föräkringscenter, tre placerade i länet i Arvidsjaur, Luleå och Kalix tar hand om bland annat barnbidragsärenden och andra generella socialförsäkringsärenden.
Personalförändringar
Vilka personalförändringar som blir aktuella är oklart i nuläget.
Personalbehovet vid det kommande försäkringscentret i Gällivare, där Försäkringskassan har 30 anställda i dag, bedöms till 30-35 personer.
Det ska sättas i relation till de förändrade arbetsuppgifterna och utredningsansvaret som utökas till att beröra även andra kommuner.
En utmaning
En viktig arbetsuppgift blir att coacha och motivera sjukskrivna att återgå i arbete.
- Det är en jättestor utmaning att klara det här, säger Curt Malmborg.
Han hoppas att allt ska vara klart 2009 men lägger in en liten brasklapp.
Påfrestningarna på organisationen kan orsaka tillfälliga problem i Försäkringskssans service.
- Det finns en risk att man inte är fullpresterande under den här tiden, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!