"Kan inte vara sant"

Nedläggningen av Försäkringskassans servicekontor innebär att den för många enskilda så betydelsefulla relationen - den personliga kontakten - försvinner.

Gällivare2011-03-02 06:00

-  Det är inget annat än tragiskt, säger en Försäkringskassans representanter på ledningsnivå i Norrbotten.

I Gällivare bemannas Försäkringskassans servicekontor i Arbetsförmedlingen lokaler, sedan tre år av två personer.

Här som på andra servicekontor i länet utför man arbetsuppgifter i samverkan med Skatteverket och Pensionsmyndigheten.

En samordning som inte minst underlättar för enskilda.

För en dryg vecka sedan var de på konferens i Stockholm och fick beskedet att Försäkringskassans servicekontor skulle utvecklas ytterligare.

I helgen tog regeringen beslutet, utan konsekvensanalys, att inte avvakta Försäkringskassans strategiplan för att anpassa kostnadskostymen till budgetramen 2014-2015, samtidigt kom ytterligare ett kostnadsminskningskrav på 300 miljoner.

I måndags fick de uppsägningsbeskedet.

Tänker på kunderna
-  Vi sägs upp men hittar väl nytt jobb. De man tänker på är alla kunderna. I många fall är vi de som kan förklara när man inte förstår, och vara ett moraliskt stöd när det krisar till, berättar de.

De tvivlar på att den mänskliga kontakten kan ersättas av telefon- eller webinformation.

-  Alla de som inte har någon dator eller datorvana, hur ska de gå för dem, och de som söker medborgarskap? Några kan ju varken läsa eller skriva. Vi förstår inte hur man tänkt.

Det dagliga arbetet består i huvudsak av personkontakter. De informerar om bland annat underhållsstöd, föräldrapenning, rättar och korrigerar, förklarar vilka blanketter som ska fyllas i och hur, ibland utgör de kontakten mellan enskilda och handläggare när ärendehanteringen stannat upp.

En stödjande och effektivitetshöjande roll.

-  Ibland kan det vara något så enkelt som att någon inte förstått och missat att fylla i en ruta i blanketten och då kontaktar vi dem som jobbar med ärendet. Visst behövs vi.

Lång telefonkö
Mattias Koskitalo är en av flera ortbor som besöker Försäkringskassans servicekontor under tisdagen,

-  Det här är rent ut sagt för djäkligt. Hit kan man gå med de flesta bekymmer man har och så får man hjälp att lösa det. Är det inte meningen att man ska få träffa en människa alls fast man behöver det, säger han.

-  När man ringer kan det ibland vara över hundra personer i telefonkön. Har man ett refillkort far bara pengarna iväg. Har mänsklig kontakt inte längre något värde. Man tror inte det är sant, säger Mattias Keskitalo.

I och med att hyresavtalet ägs av Försäkringskassan innebär det att även Skatteverkets och Pensionsmyndighetens funktioner vid servicekontoret i Gällivare berörs av nedläggningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om