Journalistinternationellt värre

Cirka 50 motorjournalister, och skribenter för internationella resetidskrifter, fanns samlade i Skaulo i torsdags. Volvo stod som inbjudare och förutom att provköra Volvos hela personbilsprogram ägnade sig journalisterna också åt flera vinteraktiviteter.  - Vi är här för att visa alla hur bra bil Volvo är under extrema förhållanden, berättar Roger Ormisher, direktör vid Volvos internationella marknadsföringsavdelning.

BÄSTA BILDEN. Volvon ska fotas ur alla vinklar. Stillastående och i rörelse.  Utan tanke på egen bekvämlighet.

BÄSTA BILDEN. Volvon ska fotas ur alla vinklar. Stillastående och i rörelse. Utan tanke på egen bekvämlighet.

Foto: Kenth Bergmark

GÄLLIVARE2008-03-01 01:45
Det är andra året i rad som Volvo finns i Skaulo för att presenterar sitt modellprogram, bortsett från C 70 cabrioletmodellen, på personbilssidan.Gäster är kunder, återförsäljare och journalister, totalt cirka 250 personer, fördelade på tre grupper som var och en besöker Skaulo under en dag. Lappeasuando AB, Volvos lokala samarbetspartner, sköter markservicen med hjälp av underentreprenörer och Skaulo-Puoltikasvaara skoterförening ansvarar för den sjöisbana på Soutojärvi där Volvos gäster får testa vad en Volvo egentligen går för.På ett näraliggande berg prövas även de terränggående Volvobilarnas funktioner och framkomlighet både uppför och nedför.Internationellt
Dagarna i Skaulo ingår i Volvos internationella marknadsföring.- Vi har bjudit in en mixad grupp, duktiga återförsäljare, några kunder och media. Från Volvo finns ett antal professionella förarinstruktörer på plats och sedan använder vi oss av lokala entreprenörer. De har en väldigt bra kännedom om området och det är viktigt för oss eftersom det ger våra gäster den bästa upplevelsen, säger Roger Ormisher, chef vid Volvos internationella marknadsföringsavdelning.Gästernas upplevelser av vinterkyla, området och provkörningen ska stryka under Volvos kvalitetsimage som framsprunget ur ett svenskt arv kännetecknat av respekt för naturen, säkerhetstänkande och traditionellt familjeliv. - Det här är unikt internationellt. Vi har gäster här från Brasilien och Taiwan, från hela världen. De ska få uppleva allt som är Lappland. Människorna, kulturen och traditionerna. Det är mycket viktigt och visar upp Sverige, Volvos hemland, och det är det bara två bilföretag i världen som kan åberopa, Volvo och Saab.Torsdag journalisternas dag.
Marcella Palomino, motorjournalist vid Chiles största tidning, La Tersera, är tagen av upplevelsen.-Vi har snö på höjdnivåer över 2.000 meter i Anderna i Chile. Men inte i den här omfattningen. Kylan besvärar inte tack vare kläderna men man vet att den finns där utanför plaggen och man tänker på hur det påverkar tillvaron för människorna här. Det som fyller mig här är tystnaden och doften av ursprunglighet och orördhet i luften. Visst finns det platser liknande den här i Chile men aldrig förr har jag upplevt något så vitt som det här, säger han och öser beröm över bilmärket Volvo.Sagolikt
Journalisterna, som kommer från Estland, Litauen, Lettland, Vitryssland, Ukraina, Chile, Taiwan, El Salvador, Brasilien, Sydafrika, Korea och Turkiet ägnar största intresset åt att fotografera och provköra Volvos senaste C 30 TS-modell.För Dieter Lohskahn, som arbetar på en månadstidning i Sydafrika som ägnar sig åt resereportage och motorjournalistik ur ett upplevelseperspektiv, och som aldrig besökt Sverige tidigare, utgör mötet med det vinterklädda Skaulo en upplevelse av rang.- Det här ser ut som ett sagolandskap. Det är nästan så att man inte tror att det är verkligt. Så perfekt är det, säger han.Viktigt
Yngve Backe, Anders Vågman, Sten Karlsson och Alf Dackestål från skoterföreningen följer dagens isaktiviteter från stranden där en stor tältkåta med värmande eld och välfyllda te- och kaffepannor finns i värmande beredskap.Redan tidigt på morgonen besiktades isbanan, med en totallängd på ett par kilometer. Redan i januari påbörjades arbetet med att förbereda för Volvos besök, berättar man.- För oss är det här viktigt. Pengarna vi drar in ger oss medel för att underhålla skoterlederna i området vilket vi annars inte skulle ha råd med. Vi får kommunalt stöd men det räcker inte till allt, berättar Sten Karlsson.De framhåller betydelsen av samarbetet mellan föreningen och berörda företag för att utveckla vad som kan utvecklas i byn.Förutom aktiviteterna i Skaulo, som inbegriper hundspannsturer och skoterkörning, gästas LKAB:s Kirunagruva och Ice Hotel. En helikoptertur till Kebnekaise ingår också i Volvos program.Direkt efter besöket i Kiruna och Gällivare åker det internationell journalistsällskapet till Génève där Volvos XC 60-modell ska förevisas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om