Inställda tåg vållar ilska hos resenärer

Bristen på information från Norrtåg vållar ilska hos resenärer. "Jag ifrågasätter starkt varför man inte har ersättningskrav på tågförseningar som man har på flyg. Skulle de ha den kniven mot strupen skulle tågen vara mer i tid, det är jag övertygad om", säger resenären Ann-Catrin Hansson.

En tågurspårning ledde till att flera tåg blev inställda. Sträckan är enkelspårig men just vid Ljuså där urspårningen inträffat är det parallella spår.

En tågurspårning ledde till att flera tåg blev inställda. Sträckan är enkelspårig men just vid Ljuså där urspårningen inträffat är det parallella spår.

Foto: Andreas Wälitalo

GÄLLIVARE2019-07-10 17:55

Ett godståg från Green Cargo spårade ut vid Ljuså vid 15.30 på tisdagen och ledde till att flera tåg blev inställda. Vid 04-tiden på onsdagen meddelade SJ att ett spår kan trafikeras under dagen. Men flera personer blev strandsatta i Gällivare, en av dem är Ann-Catrin Hansson som skulle resa med Norrtåg under tisdagskvällen klockan 17:56 till Luleå.

– Jag fick ett sms en kvart innan att det var inställt. De skulle kolla upp om ersättningsbussar. Sen fick jag ett till sms, då kom inga bussar. SJ hade ersättningsbussar, men inte Norrtåg. Jag kunde inte heller boka om till SJ för det var fullsatt, vi var ju ganska många resenärer från Gällivare. Norrtåg har inget som helst ansvar för sina kunder, säger hon.

Ann-Catrin Hansson var på väg ner till Luleå för att flyga vidare till Turkiet under onsdagen och hade bestämt sig för att åka en dag tidigare till Luleå för att verkligen vara säker på att hon skulle komma fram i tid.

– Jag fick information om att tåget skulle gå i morse (onsdag). Men då gick det inte heller. Jag stod där klockan 07.11 och de bara flyttade fram tiden men gav ingen information. När man kollade på appen såg det ut som att tåget hade gått från Kiruna men en timme senare fick jag besked om att det var inställt, säger Ann-Catrin Hansson.

– Det fanns inga hyrbilar, det gick inga ersättningsbussar, det är fruktansvärt oansvarigt. Skulle jag missa min utlandsresa skulle jag inte få tillbaka några pengar för den. Min systerdotter fick köra mig ner i morse till Luleå, säger hon.

Maria Bäckström vid Vytågs pressjour säger att sms gick ut till de tolv resenärer som var bokade med information om att tåget var inställt och att det inte fanns tillgång till ersättningsbussar.

– Man fick välja att avboka biljetten och få full återbetalning alternativt en hotellövernattning eller åka med första avgången som kom igång. Anledningen till att det inte gick några ersättningsbussar är för att vi köper den tjänsten från lokala bussentreprenörer. Ibland finns det helt enkelt inte tillgång till buss. Det är ett branschproblem, säger Maria Bäckström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om