Inget förbud på Vassara

Skotertrafiken längs Vassaraälven får fortsätta men bara mellan 8.00 och 20.00. Det blev SOT-nämndens eniga beslut i måndags. Nämnden åker också på studiebesök till Funäsdalen för att titta på ett betalsystem för fortsatt ledunderhåll i Gällivare.

GÄLLIVARE2008-02-19 01:45
SOT-nämndens beslut kring förbud för skotertrafik längs med Vassaraälven mellan Kvarnforsen och uppströms mot Skoterföreningens klubbstuga har avvaktats av en stor del av befolkningen.I måndags, efter en längre sittning, enades nämnden om att tillåta fortsatt skotertrafik på sträckan med vissa restriktioner - en högsta tillåtna hastighet på 30 km i timmen samt ett förbud för trafik mellan 20.00 och 8.00.SOT-nämnden ha också beslutat ansöka om en höjd straffavgift på 5.000 kronor för den som kör utanför tätortslederna. 1.200 kronor är nuvarande högsta belopp.Nya skyltar ska också sättas uppStängning kan aktualiseras
- Är det så att buskörningarna inte upphör kan vi med kort varsel ta beslut om en stängning. Vi har försökt fatta ett beslut som ska passa alla. Som regel brukar man vara vaken vid 8-tiden på morgonen och man brukar vanligtvis inte lägga sig före 20 på kvällen heller. Och med ökningen av skotrar med fyrtaktsmotorer minskar buller och utsläpp också successivt. Vi har också beslutat att all trafik på älven sker på egen risk, säger Klas Holmgren (s), nämndens ordförande.- Med hastighetsbgränsningen minskar också utsläppen.Beslutet var fullständigt enigt.Nämnen beslutade också om tillstånd för utfart på Vassaralederna direkt från fritidshusen vid stranden.Ställningstagandet har föregåtts av en osedvanligt lång beredning.- Det har varit många sittningar med dem som dels hatar skotrar och dels förespråkar skotertrafik överallt. Vi har försökt fatta ett klokt beslut ur det perspektivet att skotrarna kommit för att stanna och skotrarna utvecklas. Vi får se om vi kan hitta andra vägar. Men nu är det helt upp till skoterägarna hur fortsättningen ska bli och vi tvekar inte att ta ett stängningsbeslut om inte buskörningsproblemet upphör, säger Klas Holmgren.Betalsystem
Nämnden åker också på studiebesök till Funäsdalen för att ta en titt på det betalsystem för leddrift som utvecklats där.- Vi ska se om det kan vara någonting för oss. Ett alternativ för att finansiera fortsatt leddrift och ledkvalité, säger Klas Holmgren.Turistbranschen på orten är nöjd.- Vi hade nästan väntat oss någon slags reglering med tanke på de problem som förevarit. Nu blev det betydligt mildare. Vi har också haft förståelse för reaktionerna från närboende och andra. Det som är bra är att man går in och tittar i andra områden hur man gjort där för att komma åt buskörningsproblemet. Det blev ett bra beslut ur turistnäringens synpunkt, säger Carl Uusitalo, styrelseordförande i Visit Gällivare Lappland, turistnäringens branschorgan i Gällivare.Gällivare skidallians, som krävt ett förbud främst på grund av skotertrafikens avgasutsläpp, tar emot beskedet med viss resignation. - Visst hade man hoppats att man skulle ta hänsyn till boende och alla som går och åker skidor, så visst är man besviken. Men det är de som bestämmer, säger Georg Fabricius, Gällivares skidallians.Skoterföreningen gläds
- För oss är det ett positivt beslut. Hastighetsbegränsningen har alltid funnit och nu utökas körförbudet med två timmar. Det är alltid så att man får ge och ta i sådana här sammanhang.Vi är nöjda, säger Anders Jonsson, skoter- och fritidsföreningen Nord i Gällivare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om