Ingen snöröjning alls

Snöröjningen längs landets senaste Europaväg E 45 kritiseras av Metallfacket i Aitik. - Vi fick köra i djupsnö ända från Arvidsjaur till Gällivare utan att se en enda plogbil. Det är en skandal, säger fackordförande i Aitik, Hans Ölvebo.

Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

GÄLLIVARE2007-12-08 01:45
Det bedrevs förhandlingar mellan Metallfacket och arbetsgivaren Boliden i Arvidsjaur i torsdags.Efter förhandlingsavslut för dagen återvände den fackliga förhandlingsdelegationen hemåt.De Aitikanställdas fackliga represententer satte sig i bilen för hemfärd längs E 45. - Det är en resa jag sent ska glömma. Det var helt oplogat och vi fick ratta genom djup snö hela vägen hem. Här och där tvingades vi stanna för bilar som kört av vägen. Bland annat nära Moskosel. Så här ska inte en Europaväg skötas, säger Metallfackets ordförande Hans Ölvebo som är mäkta förgrymmad.Oacceptabelt
- Självklart har vi förståelse för att det inte finns hur mycket snöröjningsresurser som helst att ta till. Men att inte se till en endaste plogbil på en mer än 20 mil lång stäcka länge en Europaväg som är helt täckt med djup snö, det accepterar vi inte. -Det är uppenbart trafikfarligt och ett bottenbetyg för Vägverket. Jag har inte varit med om värre förhållanden ens efter skogsbilsvägar. Snörök och krängningar tvingade oss att krypköra hela vägen hem.Lars Hannu, driftsledare på den del av E 45 som ligger i Gällivare kommun har viss förståelse för Hans Ölvebos kritik.Överraskande snödjup
- Den plogades tre på morgonen första gången och sedan upphörde snöandet under dagen. Sedan började det snöa igen vid 15-tiden på eftermiddagen och 17.50 har de farit mot Porjus från Gällivare. - Jourhavande berättade att det kommit överraskande mycket snö mellan Porjus och Gällivare och där hade de bommat lite eftersom det inte finns några mätare. Porjusmätaren visade 22 mm, men det var bra mycket mer bortanför Dundret, säger han.Hur det förhöll sig E 45:s sträckning söder om Gällivare kommun vet han inte och det har inte heller Kuriren lycktas får reda på i kontakterna med Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om