Ingen åker med flygbussen

Den kommunala satsningen på en kommunal flygbuss har inte varit särskild lyckad hittills.
Som regel finns det inga passagerare.

INGA PASSAGERARE. Flygbussen som införts på prov i Gällivare har inte haft många passagerare. På förmiddagsturen i onsdags fanns inga passagerare i bussen.

INGA PASSAGERARE. Flygbussen som införts på prov i Gällivare har inte haft många passagerare. På förmiddagsturen i onsdags fanns inga passagerare i bussen.

Foto: Kenth Bergmark

Gällivare2012-04-19 06:00

Den kommunala satsningen på att skjutsa i första hand
turister mellan ortens hotell, centrum och Gällivare flygplats två gånger dagligen inleddes den första april i år på förslag från turistbranschen.

Bussbiljettpriset sattes till 50 kronor.

Det kommunala näringslivsutskottet beslutade satsa 200.000 kronor på försöksverksamheten som ska pågå under april månad och utvärderas i maj.

Kostnaden blev dock mindre, 98.000, efter upphandling av entreprenör, än vad man tänkt sig.

Få passagerare
Försöksverksamheten motiverades av att man ville göra Gällivare turistvänligare, men har än så länge inte varit särskilt framgångsrik.

Under de 72 turerna hittills har ett 30-tal passagerare tagit plats i flygbussen, som har plats för närmare 100 passagerare, vilket i genomsnitt innebär cirka 0,42 passagerare per tur.

Granskas passagerargenomsnittet närmare kan det konstateras att huvuddelen av de 30 passagerana kan hänskjutas till en av de 18 dagarna linjen funnits, vi lket innebär att genomsnittet sjunker till cirka 0,14 passagerare per tur. Det betyder att flygbussen vid väldigt många tillfällen saknat passagerare.

För kort tid
En tidtabell som inte anpassats till flygets ankomsttider, dålig marknadsföring och information om flygbussen och linjen anges som orsak.

Det bekräftas delvis av Anders Segerlund, kommunal tjänsteman som arbetar med kollektivtrafikfrågor.

- Vi har nu fått ut information på vår flygoperatörs, Nextjets, hemsida samt Liza Hotell, säger han och menar att det behövs mer tid för att linjen ska uppmärksammas. Att den inte knyter an till ortens befintliga busslinjer påverkar också, anser han.

Fiasko?
En av kritikerna är Lars Alriksson (M). Partiet reserverade sig också mot satsningen.

- Men att det skulle gå så här förfärande dåligt kunde inte ens vi tänka oss även om vi var skeptiska till den här satsningen av två skäl. Att försöket skulle pågå under så kort tid och utan någon som helst analys av behov och förutsättningar och det andra skälet att kommuninvånarna skulle subventionera alltihop.

- Vi ansåg att idén kanske var bra men att det i första hand var hotellens sak att finansiera eftersom de var de som hade nytta av flygbussen. Den begränsade turlinjen gjorde ju det svårt för ortsborna att utnyttja den. Det vi kan konstatera är att man överskattat behovet, säger han.

Utvärderingen av den kommunala flygbussverksamheten i maj avgör om flygbussen blir ett permanent inslag i Gällivare lokaltrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om