Indragen busslinje retar upp landsbygden

Indragningen av busslinje 42 är inget Landsbygdsrådet i Gällivare accepterar.
-  Det är ett kommunalt ansvar att ordna upp det, säger Eric Granberg, landsbygdsrådsordförande.

INTE ACCEPTABELT. "Kommunen får ordna upp det här", säger landsbygdsrådets ordförande i  Gällivare, Eric Granberg.

INTE ACCEPTABELT. "Kommunen får ordna upp det här", säger landsbygdsrådets ordförande i Gällivare, Eric Granberg.

Foto: Kenth Bergmark

Gällivare2011-09-14 06:00

Indragningen av busslinje 42, en landsbygdslinje, Hakkas-Gällivare, använd av både gymnasieelever och allmänhet, skedde tidigare i höst.

För få resenärer, i genomsnitt tre per tur, och linjekostnaden 800.000, utgjorde motivet för huvudmännen Gällivare kommun och Länstrafiken.

Eftersom det ur passagerarsynpunkt handlade om gymnasieelever vid både friskolan Energigymnasiet och LKF-gymnasiet i Gällivare blev det ur en kommunal aspekt en ansvarsfråga för Energigymnasiet och LKF-gymnasiet att hantera eller samverka kring.

Enligt skollagen har LKF-gymnasiet möjlighet att istället för skolskjuts erbjuda berörda elever inackorderingstillägg om det blir billigare än finansiering av busslinjen.

Då uppstår ett annat problem - bristen på elevlogi i Gällivare.

Gällivare landsbygdsråd är kritiskt. Lönsamhetskriterier är inte möjliga att tillämpa fullt ut på landsbygden anser man.

- Indragningen av busslinjen kan inte försvaras när man beaktar att vi har elever som är beroende av den vid Energigymnasiet och LKF-gymnasiet för att komma in till staden. Eleverna i Hakkas är heligt förbannade, säger Eric Granberg, landsbygdsrådsordförande.

Nedläggningen av busslinjen är exempel på hur en viktig infrastrukturfråga för landsbygden inte får hanteras, menar Granberg.

-  Man borde ha tydliggjort tidigare att man saknar kostnadstäckning och planerade en förändring. I stället har man utan dialog och konsekvensanalys tagit bort linjen från turlistan. Och lämnat över ansvaret till föräldrarna. Så ska det inte få gå till, säger Eric Granberg.

Kommunalt ansvar!
Även övrig landsbygdsbefolkning drabbas av indragningen, menar Granberg.

-  Kommunen är ju en av delägarna i Länstrafiken. Då måste man se till att byarna runt tätortskärnan också fungerar och visa att ungdomar där också är viktiga för vår framtid. Och måste det vara en buss för 50 personer på linjen, går det inte att använda en mindre? Man måste acceptera att det inte alltid går att bedriva lönsam verksamhet på landsbygden. Vi menar att det nu är ett kommunalt ansvar att ordna upp det, säger Eric Granberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om