Ove Nilsson är en av hyresgästerna i kvarteret.
– Det finns flera saker man kan ta upp men det viktigaste är att när man ringer om det, är att det inte händer något, att ingenting görs. Det är nog det värsta, säger han.
Fagra löften
Han och Bjarne Nedemark, som också bor i samma hus berättar att de påtalat att några av grönytorna, knutna till fastigheten, inte underhållits en stor del av sommaren.
- Det har sett ut som en arbetsplats här fram till nu, det är också skräp som inte tas omhand utan får ligga kvar, buskar som inte ansas eller klipps och annat, och när det påtalas får vi bara löften att det ska tas om hand, säger Ove Nilsson.
Många exempel
De säger att de har flera exempel på hur hyresgästkraven inte uppmärksammas och tar också upp annat som ständigt nattligt trafikbuller som kommunen inte gör något åt och den bristande samhällstillgängligheten de som funktionshindrade dagligen lever med.
Kjell Ejderlöv som är politiskt engagerad i Vänsterpartiet håller med om de sistnämda.
– Gällivare måste vara den sämsta kommunen i länet när det gäller tillgänglighetsaspekter, hävdar han.
Ska undersökas
Nu vill de att Top Bostäder lyssnar på deras och övriga boendes krav – och gör något.
Vid Top Bostäder är reaktionen att man ska undersöka saken och inleda en dialog med anledning av Ove Nilsson och Bjarne Nedemarks klagomål.
Hyresgästerna har ledsnat
Boende i kvarteret Eken vid Hantverkargata/Postgatan i Gällivare är inte nöjda med hur deras felanmälningar hanteras av fastighetsägaren Top Bostäder.- Man bara lovar och lovar men ingenting händer, menar de klagande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!