Hemtjänsten i Gällivare brister

Det brister i Gällivare kommuns vård och tillsyn av äldre, konstaterar Socialstyrelsen som kräver åtgärder.

Gällivare2012-09-13 06:00

På regeringens uppdrag har Socialstyrelsen genomfört en nationell översyn av kvalitén på den vård och omsorg som erbjuds av kommuner och landsting.

I år har fokus legat på samverkan vid in- och utskrivning av patienter inom slutenvården och insatser av hemtjänst, hemsjukvård och rehabilitering.

Inspektionen i Gällivare genomfördes 20-21 mars. Man intervjuade anställda på skilda ledningsnivåer, vård- och omsorgstagare samt granskning av beslutsunderlag och genomförandeplaner.

Inte bra!
Och socialstyrelsen konstaterar flera brister vid hemtjänsten i Gällivare;

Bland annat fungerar inte informationsöverföringen mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst.

Beviljade rehabiliteringsinsatser utförs inte heller på grund av kompetens- och tidsbrist hos personal.

Granskningen visar också att vård- och omsorgstagare inte informeras om upprättade genomförandeplaner.

Vidta åtgärder!
Det brister även i återkopplingen i samband med vård- och omsorgstagarnas klagomål och synpunkter. Täta byten av personal skapar dessutom oro.

Socialnämnden i Gällivare avkrävs nu ett flertal åtgärder och senast i oktober vill Socialstyrelsen veta vilka kommunen vidtagit.

Vid PRO i Gällivare ska Socialstyrelsens inspektionsrapport granskas enligt ordföranden Bror Wennström.

- Kraven på åtgärder handlar om brister i övergripande sammanhang viktiga för att enskilda vård- och omsorgstagare ska få den vård och tillsyn de har rätt till och behöver vilket gör det allvarligt, säger han efter en första läsning.

Socialnämnden i Gällivare ska vidta följande åtgärder senast den 29 oktober enligt socialstyrelsen:

1: Säkerställa att enskilda får sina beviljade hemtjänstinsatser utförda.

2. Redovisa hur nämnden tillgodoser att hemtjänstens insatser är av god kvalitet avseende personalkontinuitet och personalsen kompetens så att enskilda kan känna trygghet i den vård och omsorg som ges.

3. Redovisa hur nämnden i sitt ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete hanterar inkomna klagomål och synpunkter och genomför egenkontroller för att säkra kvaliteten på verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om