Hastigheten på bilvägarna sänks i Gällivare

Vägarna i Gällivare kommer få sänkta hastigheter, vilket rör upp känslorna hos invånarna. "Det är helt vansinnigt", säger Robert Köhler.

Hastigheterna i Gällivare, Malmberget och Koskullskulle kommer att ändras.

Hastigheterna i Gällivare, Malmberget och Koskullskulle kommer att ändras.

Foto: Kollage

Gällivare2022-10-13 21:00

Gällivare kommun meddelar nu att hastigheterna kommer att sänkas i Gällivare, Malmberget och Koskullskulle. I villaområdena kommer den nya hastigheten bli 40 km/h istället för 50 km/h. Flertalet andra områden kommer få sänkta hastigheter vilket gett kritiska kommentarer på kommunens sociala medier. En av dem som är skeptisk är Malmbergsbon Robert Köhler. 

– Det är fördjävligt. Gällivare kommun borde lägga energi på något annat än att sänka hastigheterna. Vid skolor och inne i stan är det inte mer än rätt att det är sänkta hastigheter men att villaområdena ska gå från 50 till 40 är galet. Och sänkningarna utanför stan, det är helt vansinnigt. 

Köhler säger även att han är väldigt kritisk till hur Trafikverket tidigare ändrat hastigheten på E10:an mellan Leipojärvi och Gällivare från 100 till 80. Och menar att kommunen borde sätta press för att ändra det beslutet. 

– Det är Gällivares bästa väg och där får man bara köra 80. Och så finns det vägar som är som kostigar och där från man köra 100 på. 

En av anledningarna som Gällivare kommun anger för att sänka hastigheten i villaområdena från 50 till 40 är att det ska öka respekten för hastigheten 30. Vad tänker du om det?

– Jag har väldigt stor respekt för områdena där det är 30. Det tror jag inte kommer göra någon skillnad.

Två personer som ser positivt på hastighetssänkningarna är Elin Anhberg och Linda Fabricius.

– Det finns ingen anledning att köra fort i tätbebyggt område, det kan komma springande barn, cyklister och djur. Och att köra 50 km/h i ett bostadsområde är jättefort. Att hastigheten går ner är bra, säger Anhberg. 

Anhberg menar också på att det blir mer och mer trafik i och med att allt expanderar och att det handlar om säkerhet. 

– Barnen ska kunna ta sig till skolan på ett säkert sätt. Det måste vi prioritera. 

Linda Fabricius håller med om att säkerheten måste gå först.

– Det handlar om vår säkerhet. Det är bra att de sänker hastigheten till 40. Många tycker väl snarare tvärtom men det är människor som skadas och dör i trafikolyckor. 

Dan Johansson, tillförordnad chef på samhällsbyggnads- och teknikförvaltningen säger att syftet med förändringarna är att försöka få ett bättre trafikflöde och att det blir mer enhetligt. 

– Vi tycker att köra 40 i tätorten är rätt hastighet. Vi ser även att flera andra kommuner gör samma förändringar, säger Johansson.

Hur tror du reaktionerna kommer att vara hos invånarna?

– Jag tror de flesta kommer att vara positiv till det här. Det blir färre hastigheter att ta hänsyn till. Och på någon sträcka ökar vi faktiskt hastigheten från 50 till 60.

Tidigare har Trafikverket gjort en sänkning på E10:an mellan Leipojärvi - Gällivare från 100 till 80. Något som vissa av dem vi pratat med varit kritisk till. Vad tänker du om det?

– Den här sträckan har det tyvärr varit några allvarliga olyckor och därför anser Trafikverket att det varit nödvändigt att sänka hastigheten. Och på så sätt har vi fått en säkrare vägsträcka. Nu görs det flera åtgärder på vägen för att öka säkerheten, som trafikkameror och ombyggnad av vägen. Jag har inte fått någon återkompling på ifall de har för avseende att ändra hastigheten där men vi har löpande dialog med Trafikverket.                           

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!