Hangartvisten fortsätter

Kommunledningen i Gällivare anser inte att man har något ansvar för att bistå flygoperatören Next Jet i deras begäran om plats för en tillfällig hangar. -  Det är Rikstrafiken som handhar operatörerna. Det är deras sak. Om det visar sig att de måste in under tak får Rikstrafiken se till att fixa det med flygbolaget, säger kommunalrådet Tommy Nyström. Magnus Ivarsson, Next Jets vd, tycker den kommunala hållningen är "tråkig".

ANSVARET REDAN KLARLAGT. Gällivare kommun har ingen skyldighet att vara flygoperatören Next Jet behjälplig med en tillfällig hangar i Gällivare. Den ståndpunkten redovisades av kommunledningen i Gällivare i tisdags. Next Jet vet också vad som gäller menar  Lars Alriksson (m), Roland Axelsson (s), Tommy Nyström, Stig Eriksson (v) och Jeanette Wäppling (v). " Man får skaffa flygmaskiner som tål vårt klimat", anser Tommy Nyström.  Foto: kenth bergmark

ANSVARET REDAN KLARLAGT. Gällivare kommun har ingen skyldighet att vara flygoperatören Next Jet behjälplig med en tillfällig hangar i Gällivare. Den ståndpunkten redovisades av kommunledningen i Gällivare i tisdags. Next Jet vet också vad som gäller menar Lars Alriksson (m), Roland Axelsson (s), Tommy Nyström, Stig Eriksson (v) och Jeanette Wäppling (v). " Man får skaffa flygmaskiner som tål vårt klimat", anser Tommy Nyström. Foto: kenth bergmark

Foto: kenth bergmark

GÄLLIVARE2008-11-12 06:00
I tisdags klargjorde Gällivares politiska ledning sin inställning till den nye flygoperatören Next Jets framförda begäran att, utan några som helst kommunala kostnader och i övertygelse om att få en dispens från Luftfartsverket, få tillstånd att ställa upp en tillfällig hangar vid Gällivare flygplats under några månader.Enligt flygbolaget viktigt för att kunna upprätthålla regulariteten.Den kommunala inställningen är dock avvisande. Enligt kommunalrådet Nyström har alla förutsättningar och förhållandet mellan kommunen och Next Jet utretts och klarlagts vid ett möte i somras.Förutsättningarna, att Gällivare saknar hangar, redovisades också i Rikstrafikens upphandlingsunderlag menar han.- Vi var väldigt klara med direktiven där vi sa att alla kommunala avtal ska vara klara, som med flygplatsavgifter, med kommunen, och någon tillfällig hangar blir det inte tal om. Största anledningen till det var att vi hade på gång vår egen byggnation och det innebär att det är en byggarbetsplats vilket försvårar det hela, säger Tommy Nyström.Enligt kommunledningen är det inte Gällivares sak att vara Next Jet behjälplig på något sätt avseende en tillfällig hangar.Någon plats för den finns inte heller vid flygplatsen, hävdar man och anser att flygbolagen felaktigt vänder sig till kommunen.Måste tåla snö
-  Det kan inte vara meningen att kommunen ska ta stryk varje gång. Om Rikstrafiken sköter upphandlingarna får de se till att få in ett bolag som har en flygmaskin som tål att se lite snö. De andra flygmaskinerna har klarat det, så varför ska inte den här göra det och ställer man det mot att vi ska trycka fram en hangar håller det inte när vår är klar i september, säger Nyström.Lars Alriksson (m), som visserligen stödjer kommunens officiella linje, har dock en personlig pragmatisk inställning i nuläget.-  Vi som har nyttan men som även får ta missnöjet när det inte fungerar, har ingenting med upphandlingen att göra och det är jätteolyckligt och då tycker man åtminstone att villkoren i upphandlingsunderlaget, att ingen hangar finns, inte borde vara någon nyhet, säger han. -  Men när man väl kommer till situationen man hamnat i nu, om man har stora problem med regulariteten, då gäller det ändå trafiken i första hand och finns det en möjlighet att sätta upp en hangar och den garanterat går att ta bort då skulle jag kunna tänka mig det.Bra vinter hoppet
Next Jets vd Magnus Ivarsson tycker den kommunala inställningen är tråkig.-  Spontant tycker jag det. Vi får bara hoppas att vi får en bra vinter som inte ställer till med för stora besvär. Vad jag inte förstår är varför Gällivare med det klimat man har, inte redan har en hangar färdigbyggd i dag, säger han och anspelar på det statliga flygplatsbidraget Gällivare uppburit under många år som han menar ska användas för olika flygplatsinvesteringar. - Sedan måste man undra hur man väljer en så stor hangar och inte en mindre som i Hemavan som man började bygga för två veckor sedan och som blir klar till jul. Varför man bygger för en 737, fortsätter han och menar att en sådan flygplanstyp troligen inte kommer att gå i regelbunden trafik till Gällivare.- När det gäller charter så lämnar man ju bara av passagerarna och återvänder sedan, säger Ivarsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om