Hangar behövs på Gällivare flygplats

Gällivares flygplats saknar en viktig servicefunktion - en flyghangar.
En tillfällig kallhangarbyggnad/väderskydd ska lösa situationen hoppas man.
Först efter 2010 kan en permanent och uppvärmd hangar finnas på plats.
I dag diskuteras frågan av SOT-nämnden.

GÄLLIVARE2007-08-14 06:00
Vintersäsongen på de norra breddgraderna orsakar återkommande problem och kostnadsökningar för flygtrafiken.
Gällivares flygplats, Lapland airport, som saknar flyghangar, utgör ett utropstecken i ett kommersiellt flygsammanhang. Den saknar både hangar och har dessutom en ovanligt kort landningsbana på drygt 1.700 meter.
Inte en bra utvecklingspotential.
Här ska förutom att erbjuda halkfria förhållanden även flygplanen sopas rena från snö nederbördsrika dagar vilket skapar kostnader för både flygoperatörer och kommunen som flygplatsägare.

Dyrbar avisning
Enbart den gångna vintersäsongen har kostnaderna för avsopning och avisning uppgått till cirka 500.000. Det har även undantagsvis drabbat passagerare i form av förseningar.
En av lösningarna för att begränsa de återkommande kostnaderna och förebygga regularitetsproblematik är en flyghangar. En hangar utgör också en viktig faktor för att göra flygplatsen mer attraktiv när nästa Rikstrafikavtal ska upphandlas för Gällivares del.
I dag diskuteras hangarbygget av SOT-nämnden politiker och utgången tycks vara klar.

Permanent direkt
Flygplatsen bör få sin hangar även om en och annan SOT-nämndspolitiker ser frågetecken som bör rätas ut. Till exempel om det inte är bäst att satsa pengar på en permanent hangar direkt.
- Det kan bli en tillfällig lösning fram till någon gång efter 2010.Politikerna avgör. Det beror på att tillgängliga statsbidragsmedel redan är uppbundna i andra infrastrukturprojekt. Antingen leasar eller direktfinansier vi en. Pengarna finns redan i budget och det rör sig om två till 2,5 miljoner i kostnader. Men vi behöver också en hyresgäst och än har vi inga besked från flygoperatören, säger Tommy Sjölund, teknisk chef vid
Gällivare kommun.

Väderskydd duger
Det tycks dock inte utgöra något egentligt problem.
Nuvarande flygoperatör, fram till i oktober nästa år, Nordic regionals marknadschef, Ulf Grönlund är ivrig att få flygbolagets plan under "tak"
- Även en kallhangar eller ett vind- eller väderskydd som det här är bra för oss. Det betyder inte att vi helt slipper undan avisningsbehoven men det underlättar betydligt. Vinterförhållanden startar ju ofta redan i september här uppe, säger han och fortsätter.

Tung trafik i oktober
- Vi är naturligtvis intresserad. Den tunga trafiken kommer tillbaka till Gällivare den 28 oktober med MD 87 som grundutbud. Och vi byter ut den nuvarande ATR 42 till en ATR 72, med 68 platser, nu på söndag. Jag kommer till Gällivare i mitten av den här veckan för att diskutera hangarhyran. Men en sak är säker och det är att Gällivare kommun får en hyresgäst, säger Ulf Grönlund.
I slutet av månaden presenteras en bred flygutredning för kommunstyrelsen arbetsutskott gjord av Luftfartverket Teknik på kommunens uppdrag. Den innehåller alla aspekter kring driften av den kommunala flygplatsen inklusive en förväntad passagerarutveckling.

25 miljoner
Den utgör en viktig detalj i ansökan om statsbidrag för utbyggnaden av flygplatsen i Gällivare senare.
- Med den har vi ett väldigt bra underlag från en branschorganisation. Det känns tryggt inför vår statsbidragsansökan att den har den bredd den har, säger Tommy Sjölund, teknisk chef i Gällivare.
En permanent flyghangar vid Lapland airport bedöms kosta uppemot 25 miljoner kronor varav markberedningskostnader utgör en avsevärd del.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om