Han har gått igenom 24 operationer

Ett hopp med skotern gick mycket fel för Henrik Karlsson. ”Jag hade för lite gas och det var alldeles för brant. Jag tappade balansen och hoppade av och hinner tänka att det är brant. Då kom snöskotern i bakskallen och slog hål i hjälmen”.

Vill köra igen. Trots de allvarliga skadorna vill Henrik Karlsson köra skoter igen.

Vill köra igen. Trots de allvarliga skadorna vill Henrik Karlsson köra skoter igen.

Foto:

GÄLLIVARE2015-02-21 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

Det var för snart två år sedan som Henrik Karlsson, 24, och hans kompis åkte skoter i Ritsem. De var på väg att lasta och åka hem, men Henrik Karlsson ville bara göra ett sista hopp.

Hoppet gick inte som det var tänkt.

Kompisen, Markus Enberg, filmade hela händelseförloppet med sin hjälmkamera. Henrik Karlsson tappade balansen och hamnade under skotern.

Mattan brände hål i ryggen och skavde hål i armen, det resulterade i en bruten underarm. Han fick tredje gradens brännskada på ungefär 70 procent av ryggen.

Henrik Karlssonn flögs med helikopter från Ritsem till Gällivare där han akut­opererades. Sedan flögs han ner till Umeå för ytterligare operationer.

Han har genomgått 24 operationer för att flytta hud till den sönderbrända ryggen och för att flytta ben till armen. Fortfarande är han inte helt återställd.

– Alla tillverkare har inte nödstopp. Jag visste knappt vad det var. Jag hade otur, säger Henrik Karlsson.

Om han hade haft nödstopp på skotern, hade den slocknat då han ramlat av och olyckan hade förmodligen inte hänt.

Men trots den allvarliga olyckan som hade kunnat kosta honom livet, vill ­Henrik Karlsson åka skoter igen.

– Jag har alltid varit skoterintresserad. Jag avvaktar och väntar. De har gjort en benförflyttning från benet till armen och jag väntar bara på att den ska läka ihop. Sen hoppas jag att jag kan köra i slutet av säsongen, uppe i Riksgränsen. Där är säsongen längre.

På frågan om han blivit rädd för att köra skoter efter olyckan säger han:

– Jag är inte det minsta rädd. Jag har bara funderat hur jag ska göra nästa vinter.

Men Henrik Karlsson ­betonar vikten av att använda nödstopp:

– Använd nödstopp. Det är så jäkla viktigt. Det kan fort gå fel. För mig var det bara otur. Det finns ingen lag att man behöver nödstopp men dagens skotrar är så aggressiva, mycket kan gå fel. Flera tillverkare har nog sett min film och insett att det är dags att ordna nödstopp, säger Henrik Karlsson och fortsätter:

– Jag vet flera som har gjort som jag, som bara krokat fast i styret och kört vidare, och vissa kör bara med mössa, det är ren idioti. Hade jag inte haft hjälm hade jag ­slagit hål i huvudet.

Känner du dig bitter?

– Nja. Nog har man lite ångest men det börjar bli bättre. Det blir faktiskt bara bättre och bättre. Jag vill jobba och köra skoter.

Se Webb-TV-klippet när olyckan sker (OBS! Känsliga tittare varnas för starka och otäcka bilder)

74 olyckor, 74 skadade

Olyckor på snöskoter 2014

Döda: 7 män 0 kvinnor

Genomsnittlig ålder på skadade: 40 år

Genomsnittlig ålder på döda: 56 år

Antal skadade som voltat, vält eller fallit av: 26

Antal skadade, kollision träd/fast föremål: 8

Tidpunkt då det var mest skadade: Dag, 06:00-18:00

Mediarapporterade olyckor där misstanke om rattfylleri och/eller drograttfylla angetts: 5?Källa: Snofed

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om