Gyllene produkt på flaska

I veckan var det dags för leverans av de första flaskorna likör från Gällivare.
? Den smakar perfekt, säger Lars Hansson, VD hos landets första likörtillverkare, Laponian liqueurs, dotterbolag till glögg-, konfekt-, sylt- och marmeladtillverkaren Muddus hjortron i Gällivare.

GÄLLIVARE2005-12-07 06:30
Produktutveckling har alltid omhuldats vid Gällivareföretaget Muddus hjortron.<br>Planerna på likörtillverkning tillkännagavs för två år sedan och för en kort tid sedan var målet nått och landets första likörproducent, Laponian liqueur, öppnade tappkranarna.<br>&nbsp;? Totalt har vi investerat drygt två miljoner i produktionsutrustning. När det gäller designen av flaskorna har vi haft mycket god hjälp av tre nyutexaminerade industridesigners från Luleå, berättar Lars Hansson. <br>&nbsp;? Vi har också varit väldigt måna om att ta fram en likör med låg sockerhalt och karaktäristisk bärsmak och har både lyssnat till råd och använt oss av expertis. I slutänden har vi dock fattat besluten själva och jag både tror och hoppas att vi lyckats.<br>Beställningsvara<br>Hjortonlikören är först ut på plan, än så länge endast som beställningsvara hos Systembolaget, men förhoppningen är att få ingå i bassortimentet inom något år.<br>Åkerbärs-, tranbärs- och havtornslikör väntar på sin tur och med god hjälp av lokalbefolkningen hoppas Lars Hansson kunna erbjuda marknaden en riktigt exklusiv likörprodukt nästa år.<br>&nbsp;? Med tillräcklig tillgång till kråkbär, ett underskattat bär i våra trakter som jag minns från barnaåren då mormors kråkbärssaft ofta fanns hemma i skafferiet, skulle en produktion bli möjlig. Men det kräver att folk är villiga att plocka dem, säger han.<br>Familjeägd minikoncern<br>Varje likörbutelj rymmer en halv liter och produktionsmålet är 2.500?3.000 flaskor i år.<br>Målsättningen nästa år, inräknat glöggprodukter, är 75.000 flaskor.<br>Totalkapaciteten är 250.000?300.000 flaskor per år så tillväxtutrymme finns.<br>Än så länge är ägarbilden vid Laponia liqueur och Muddus hjorton densamma.<br>&nbsp;? Vi är en liten familjeägd minikoncern, säger Lars Hansson.<br>En kommande expansion i Laponia liqueur kan dock innebära en nyemisson och därmed ny ägarstruktur.<br>&nbsp;? Det finns funderingar på det. Finansieringen har varit oerhört tuff. Det här är ett högriskprojekt i Norrbottens inland i dag, säger Lars Hansson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om