Gruvbolagets nya hållbarhetsstatsning

Nu testar Boliden eldrivna truckar i gruvan i Gällivare. "Dieselförbrukning i Aitik står för en stor del av Bolidens CO2 utsläpp", säger Jonas Ranggård programansvarig för Boliden energi till SVT Norrbotten.

Aitikområdet.

Aitikområdet.

Foto: Kurt Engström

Gällivare2019-04-16 13:53

Det är första gången som eltruckar används i arktisk klimat. Anledningen till att Boliden väljer att satsa på detta i Aitik är för att sänka dieselförbrukningen av de eltruckar som används samt att minska koldioxid utsläppen.

– Dieselförbrukning i Aitik står för en stor del av Bolidens CO2 utsläpp. Det här är enormt viktigt ur ett strategiskt perspektiv, det blir allt tydligare att koppar kommer att vara kritiskt för omställningen till det fossilfria samhället och då måste vi kunna visa att man kan utvinna koppar på ett hållbart sätt, säger Jonas Ranggård programansvarig för Boliden energi till SVT Norrbotten.

Truckarna testas på en 700 meter lång bana där fyra trådbundna el-truckar körs. De är lastade med malm till krossar och anrikningsverk i Aitikgruvan. Bilarna är trådbundna och därför ställer det krav på planeringen av infrastrukturen i gruvan, något som Jonas Ranggård ser som en stor utmaning.

– Det är en jättestor utmaning att få in en fast installation i en gruva som ständigt är i förändring. Så där måste vi ändra vårt tankesätt på hur vi ska få en sån här installation att stå kvar på en plats tillräckligt länge så det den hinner betala tillbaka installationen säger Jonas Ranggård till SVT Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om