Vägförhållandena på E 10 och E 45, men även de mindre trafikerade vägnätet i Gällivare kommun, upplevs av många som både riskfyllda och undermåliga.
Kjell Hansson, näringsidkare från Gällivare, är bara en av många kritiker.
Förbannad
- Jag körde nyligen från Gällivare till Luleå och det var en bilresa längs en tvättbräda som dessutom var spårig. Jag tvingades köra med väldigt låg fart för att överhuvudtaget kunna ta mig fram någorlunda säkert sätt. Jag såg också många riskfyllda omkörningar och jag blev förbannad, säger han.
- Det är inte rimligt med sådana förhållanden längs en europaväg i den del av landet där vintern aldrig kommer som en överraskning. Vi ska som övriga invånare ha rätt till ett vägnät som är körbart även vintertid utan att behöva fundera om man ska våga sätta sig bakom ratten. Visst, rådanden vägförhållanden ska finnas med vid en bedömning av hur fort man kör, men inte brister i vägunderhållet och det menar jag har varit situationen hittills i vinter, säger Kjell Hansson.
Under all kritik
Även lokalpolitiker stämmer in i näringslivets klagokör.
- Vissa delar av vägnätet håller inte den standard vi som bor häruppe egentligen har rätt att kräva. På de mindre vägarna finns avsnitt som är under alla kritik. Har man nu en viss summa för snöröjning som läggs på annat är det dags för Trafikverket att omprioritera. Vägarna måste ju farbara. Vissa delar är som en tvättbräda och det har jag personlig erfarenhet av. På sträckan mellan Dokkas och E 10 upplevde jag det som att man inte hyvlat vägen alls. Men även i tätorten är det fruktansvärt spårigt, säger Clary Persson, lokalpolitiker.
Inte hundraprocentigt
Torbjörn Lennelöv, Trafikverket, ansvarar för vägunderhållet i Gällivare och Pajala kommuner och han medger vissa brister.
- Jag upplever inte att de allmänna vägarna är så spåriga medan det råder andra förhållanden på de kommunala vägarna enligt min uppfattning. Just nu jobbar våra entreprenörer med det för att det inte har varit hundraprocentigt. Det är delvis kopplat till de avtalsförhållanden som råder som ger entreprenörerna 48 timmar på sig att vidta åtgärder och de problem som blötsnön ställer till med i början av vintern som förskjutits i år, säger han.